یک مدیر سابق وزارت نفت: ما رقیب روسیه هستیم، در زمینه انرژی کمکمان نمی‌کند

مدیر اسبق امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت گفت: بر خلاف چین که در حوزه تجارت مکمل ایران است و در بسیاری حوزه‌ها می‌توانیم از سرمایه و تکنولوژی آنها بهره ببریم؛ ما با روسیه رقیب هستیم در نتیجه بعید است در زمینه انرژی بتوانند کمک زیادی به ایران داشته و برنامه‌های توسعه‌ای را بتوانیم با این کشور پیش ببریم.

به گزارش «انرژی امروز» علی ماجدی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی همکاری نفتی و گازی ایران با روسیه اظهار داشت: حقیقت اینکه ایران و روسیه در زمینه انرژی بیش از آنکه مکمل هم باشند رقیب هستند، مثلا بعد از تحریم روسیه؛ بازار نفت ایران در کشوری مثل چین کوچک شده و اکنون روسیه در این بازار حضور فعالی دارد، بنابراین هر دو کشور در بازارهای مشابهی بدنبال کسب درآمد ارزی در زمینه صادرات انرژی هستند.

وی افزود: ما هر دو تحریم هستیم و بازار کشورهای اروپایی روی هم روسیه و هم ایران بسته است بنابراین تنها جایی که باقی می‌ماند شرق آسیا یعنی هند، پاکستان، چین و تا حدی کره و ژاپن است.

مدیر اسبق امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت تاکید کرد: اکنون رقابت بین کشورها در بازارهای نفت فشرده است؛ به طوری که روسیه تخفیف‌های مفصلی برای چین قائل است و این موضوع حضور ایران را سخت کرده است.

وی درباره برنامه توسعه ال‌ان‌جی ایران با همکاری شرکت‌های روس گفت: موضوع ایران‌ال‌ان‌جی طولانی شده و بیش از هر چیز سرمایه‌گذاری سنگین اولیه مانع اصلی است، ضمن اینکه طراحی اولیه توسط کشورهای غربی و امریکایی صورت گرفته است و روس‌ها تجربه چندانی در این زمینه ندارند.

ماجدی ادامه داد: بیشتر صادرات گاز روسیه از مسیر خط لوله است که به اروپا و بویژه آلمان ارسال می‌کنند و در زمینه ال‌ان‌جی کار عمده‌ای انجام نداده‌اند و بیشتر صادراتشان با خط لوله بوده است، بنابراین بعید است که در حوزه ال‌ان‌جی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی تاکید کرد: بر خلاف چین که در حوزه تجارت مکمل ایران است و در بسیاری حوزه‌ها می‌توانیم از سرمایه و تکنولوژی آنها بهره ببریم؛ ما با روسیه رقیب هستیم در نتیجه بعید است در زمینه انرژی بتوانند کمک زیادی به ایران داشته و برنامه‌های توسعه‌ای را بتوانیم با این کشور پیش ببریم.

مدیر اسبق امور بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت خاطرنشان کرد: البته روسیه در زمینه بالادست نفت و گاز قوی بوده و تولید بالایی دارد، شرکت‌های بزرگ این کشور مثل روسنفت و گازپروم با توجه به تکنولوژی و دانشی که دارند در بالادست نفت و گاز ایران می‌توانند موثر واقع شده و به ما کمک کنند، اما در پایین‌دست از جمله پتروشیمی نمی‌توانند کمک چندانی به ما داشته باشند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن