آب منطقه‌ای: بوشهر آماده سیلاب احتمالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: تمامی تاسیسات آبی و پروژه‌های در حال ساخت این شرکت در آماده باش کامل مواجهه با سیلاب‌های احتمالی قرار دارند.

به‌ گزارش «انرژی امروز» علی محمدی در جلسه مدیریت بحران و مقابله با سیلاب استان بوشهر افزود: با توجه به پیش بینی های انجام شده توسط سازمان هواشناسی و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، احتمال وقوع بارش با حجم تجمعی بیش از 200 میلیمتر طی یک هفته آینده وجود دارد.

وی افزود: رژیم بارش‌ها به نحوی است که توزیع بارش در طول زمان کم و به صورت نقطه ای رقم می‌خورد و این موضوع در بیشتر نقاط بوشهر که در دامنه‌های زاگرس و پایین دست دو حوزه آبریز مند و حله قرار گرفته‌اند، خطر سیلاب را بیشتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به پیشینه اقدامات مواجهه با سیلاب گفت: بیشترین خسارت سیلاب همواره در محدوده شهرها و روستاها اتفاق می افتد و به همین منظور در سال جاری طی 3 مرحله در تابستان، پاییز و پیش از اعلام هشدار سامانه جاری، کلیه نقاط حادثه خیز و سازه های تقاطعی دارای ریسک به نهادهای مرتبط از جمله فرمانداری، شهرداری، دهیاری و ادارات راهداری در کل استان اعلام شده است.

وی افزود: همچنین عملیات تخلیه رسوب و مانور دریچه همه تاسیسات آبی استان از جمله سد رییسعلی دلواری، سد تنگ ارم، سد ارغون و شبکه های آبیاری و زهکشی انجام شده است.

علی محمدی با اشاره به ظرفیت آبگیری سدهای استان گفت: هم اکنون حدود 60 درصد از ظرفیت سد رییسعلی دلواری خالی است و آماده کنترل رواناب های ورودی است. همچنین سدهای خاییز، تنگ ارم، ارغون، قیزقلعه، اخند، آبپا، سنا و سازه های کنترل سیلاب شبانکاره آماده ذخیره سازی و کنترل سیلاب هستند.

وی با اشاره به برخی اقدامات تشدید کننده سیلاب گفت: متاسفانه در برخی از نقاط استان شاهد دستکاری و ایجاد تغییر در سازه های آبی به منظور بهره برداری غیرقانونی از بندها و تاسیسات کنترل سیلاب هستیم که این مورد موجب پس زدگی آب و بروز خطرات جانی و مالی ساکنان پیرامون این تاسیسات می‌شود.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، وی اضافه کرد: به همین منظور با هماهنگی مدیریت بحران استان بوشهر و فرمانداری ها نسبت به شناسایی و برخورد با متخلفان اقدام شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن