آرامکو به باشگاه صادرکنندگان ال‌ ان ‌جی می‌پیوندد

شرکت آرامکوی سعودی در حال بررسی صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به جای هیدروژن آبی است.

به گزارش بلومبرگ، بزرگترین شرکت نفتی جهان میلیاردها دلار در تولید گاز سرمایه گذاری می‌کند. اولویت آرامکو، تامین تقاضای رو به رشد در عربستان سعودی است و سپس آنچه که باقی می‌ماند را به هیدروژن آبی تبدیل خواهد کرد که سوخت مهمی در گذار انرژی شناخته می‌شود زیرا کربن منتشره، جذب و نگهداری می‌شود.

با این حال، امین ناصر، مدیر عامل آرامکو می‌گوید: فناوری موجود به معنای آن است که هیدروژن آبی می‌تواند معادل حدود ۲۵۰ دلار در هر بشکه نفت قیمت داشته باشد. پیدا کردن توافق خرید برای هیدروژن آبی در اروپا دشوار است. حتی مشتریان در ژاپن و کره منتظر مشوق‌های دولتی هستند و تا زمانی که این مشوق‌ها را دریافت نکنند، سراغ هیدروژن آبی رفتن برای آنها پرهزینه خواهد بود.

مدیرعامل آرامکو گفت: این شرکت بدون امضای نخستین قراردادهای فروش، تصمیم نهایی برای سرمایه گذاری در ساخت تاسیسات صادرات هیدروژن را نخواهد گرفت. تاکنون محموله‌های آزمایشی در قالب آمونیاک، به کره جنوبی و ژاپن ارسال کرده است.

ناصر خاطرنشان کرد: این برنامه بسیار گرانی است. سرمایه زیادی می‌خواهد و شما به مشتری نیاز دارید. بنابراین، بدون امضای یک توافق خرید، هیچ پروژه‌ای را تائید نمی‌کنیم.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد اما در گذشته چندان از این ذخایر بهره برداری نکرده است. تقاضا برای گاز اخیرا و در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه به اروپا به تلافی تحریم‌ها، افزایش پیدا کرده است.

عمده ذخایر گاز عربستان سعودی در میدان جفوره است که یکی از بزرگترین میادین گازی بکر جهان است. این کشور قصد دارد ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه این میدان هزینه کند و مذاکراتی را با سرمایه گذاران در پروژه‌های میان دستی مانند خطوط لوله آغاز کرده است. شرکت‌های سینوپک و توتال انرژیز در میان شرکت‌هایی هستند که مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان گازی جفوره در عربستان سعودی داشته‌اند.

این اظهارات ناصر پس از انتشار گزارش مالی آرامکو مطرح شد که نشان داد این شرکت در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، ۳۱.۹ میلیارد دلار سود خالص داشته است و قصد دارد سود نقدی سالانه ۷۶ میلیارد دلاری خود را افزایش دهد.

آرامکو تصمیم گرفته بود به هیدروژن آبی اولویت دهد زیرا به عنوان سوخت پاک‌تری نسبت به ال‌ان‌جی دیده می‌شود. با این حال، حتی اگر آرامکو، ال‌ان‌جی از عربستان سعودی صادر نکند، مایل است در پایانه‌های خارجی نظیر پایانه‌های ال‌ان‌جی در آمریکا و استرالیا، سرمایه گذاری کند.

مدیرعامل آرامکو با تائید گزارش قبلی بلومبرگ، گفت ما مذاکراتی با شرکای جهانی درباره فرصتهای ال‌ان‌جی، آغاز کرده‌ایم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن