آغاز پذیرش درخواست حفاری معادن زیر دریا در سازمان ملل علیرغم مخالفت فعالین محیط زیست

«سازمان بین‌المللی بستر دریا» (ISA) در ماه جولای پذیرش درخواست‌های شرکت‌هایی را که می‌خواهند کف اقیانوس را حفاری کنند، آغاز خواهد کرد، تصمیمی که پس از آن اتخاذ شد که این نهاد سازمان ملل در دو هفته گذشته استانداردهای این روش جدید و بحث‌برانگیز را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، معدن‌کاری اعماق دریا برای استخراج کبالت، مس، نیکل و منگنز را که مواد معدنی کلیدی برای ساخت باتری هستند، در کف اقیانوس در عمق 4 تا 6 کیلومتری انجام می‌شود. این معادن در منطقه کلیپرتون کاریون در اقیانوس آرام شمالی بین هاوایی و مکزیک فراوان یافت می‌شوند.

بر اساس رونوشتی که رویترز مشاهده کرده شورای حاکم سازمان بین‌المللی بستر دریا ISA روز پنجشنبه پس از نشست در جامائیکا پیش‌نویس تصمیمی را تدوین کرده‌اند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد درخواست‌های مجوز را از 9 ژوئیه به بعد ارسال کنند، این ضرب‌الاجل براساس اقدامات کشور جزیره‌ای نائورو در سال 2021 تعیین شده است.

سازمان بین‌المللی بستر دریا سه روز کاری فرصت خواهد داشت تا شورا را مطلع کنند. بر اساس این سند، شورا قصد دارد تقریباً قبل از ماه جولای تشکیل جلسه دهد تا در مورد اینکه آیا تأیید چنین درخواست‌هایی ممکن است پس از دریافت به تعویق بیفتد، بحث کند.

اما سازمان‌های محیط زیستی با این نوع حفاری‌ها مخالف هستند. لوئیزا کاسون از سازمان صلح سبز می‌گوید که این سازمان به دلیل نگرانی از آسیب رساندن به نهنگ‌ها و دیگر حیات‌وحش، با این نوع حفاری مخالفت می‌کند.

شرکت متالز، قراردادی بلندمدت برای تامین این مواد معدنی دارد و معتقد است حفاری‌های بستر دریا هیچ تاثیری بر زندگی حیات وحش اقیانوس‌ها نخواهد داشت.

چین یکی از پیشگامان حفاری در بستر اقیانوس است اما شیلی؛ فیجی و فرانسه از کشورهایی هستند که خواستار توقف جهانی این حفاری‌ها هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن