آلمان آموزش کارگران انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده است

آلمان برای رهایی از وابستگی به سوخت‌های فسیلی باید تا سال 2030 با سه برابر کردن ظرفیت خود ۲۱۵ گیگاوات ظرفیت فتوولتائیک نصب کند، از این رو مجبور است کارگران ماهر را در این تخصص پرورش دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز،برخی از متخصصان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بر این نظرند که صنعت خورشیدی آلمان برای پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده باید «شمار قابل توجهی از مردم» را آموزش دهد.

انرژی خورشیدی کلید برنامه آلمان برای رسیدن به وضعیت «کربن خنثی» و پایان دادن به اتکای این کشور به انرژی روسیه است.

در مقایسه با سال ۲۰۲۱، ظرفیت فتوولتائیک نصب شده در بخش مسکونی در آلمان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

اینک شرکت انرژی خورشیدی انپال، مدرسه حرفه‌ای خود را راه‌اندازی کرده است تا با آموزش افراد با هر پیش‌زمینه‌ای، این تغییر بزرگ را ممکن سازد.

ولفگانگ گروندینگر، سخنگوی شرکت انپال گفت: «از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، بسیاری از مردم می‌خواستند خود را از شر انرژی‌های فسیلی و هزینه‌های بالای آن رها کنند.»

استارت‌آپ برلینی خدمات اجاره پنل‌های خورشیدی طولانی‌مدت را به همراه نصب و نگهداری ارائه می‌دهد.

فرمول جذاب است. شرکت انپال که در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده است، اعلام کرد که تاکنون ۴۰ هزار پنل را به افراد اجاره داده که از این تعداد، ۱۸ هزار پنل مربوط به سال گذشته است. این شرکت در حال حاضر هر ۳۰ روز ۲ هزار پنل نصب می‌کند.

الکساندر فردریش که برای بخش آموزش کارکنان جدید توسط شرکت انپال استخدام شده است، گفت: «تقاضا بسیار زیاد است. ما باید واحدهای زیادی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب کنیم، در حالی که در عین حال شاهد کمبود شدید کارگران واجد شرایط هستیم.»

فعالیت مدرسه خورشیدی

برای پاسخگویی به تقاضاها، شرکت انپال سال گذشته مدرسه آموزشی خود را در «بلانکنفلده» در جنوب برلین، راه‌اندازی کرد تا کارگران را برای نصب پنل‌ها و همچنین برق‌کاران متخصص را برای کار روی پنل‌های فتوولتائیک آموزش دهد.

گروندینگر گفت: «ما در حال استخدام افراد با پیشینه‌های مختلف هستیم.» به گفته گروندینگر، پیتزاکاران سابق، آشپزها، کارمندان حمل و نقل، رانندگان تاکسی از جمله افرادی هستند که استخدام شده‌اند.

شرکت انپال هر ماه حدود ۱۰۰ کارآموز جدید را در این مدرسه می‌پذیرد. در میان آن‌ها یک جوان ۱۹ ساله است که به یک تبلیغات در اینستاگرام پاسخ داده است. او به آسوشیتدپرس گفت که یادگیری یک موضوع جدید باعث ورود او به این چالش شده است.

شرکت انپال معیارهای آموزشی منع کننده‌ای برای استخدام‌های جدید خود ندارد، اما یکی از الزامات کلیدی این است که نیروهای جدید از نردبان‌های بلندی که دست‌کم به دو طبقه می‌رسند، بالا روند تا افرادی که ترس از ارتفاع دارند، شناسایی شوند.

صدای مته‌ها، پیچ گوشتی‌ها و اجزای فلزی که توسط گروهی از کارآموزان به کار گرفته شده بود، در اطراف محل‌های آموزش شنیده می‌شدند.  کارآموزان با استفاده از کلاه ایمنی و متصل به طناب حفاظتی، روی ماکت‌های سقف که روی زمین نصب‌شده بودند، تمرین می‌کردند.

وظیفه فوری

آلمان با چه سرعتی می‌تواند به کشوری مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شود؟ آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۸۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند، در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۶ درصد بود.

قانونگذاران آلمانی برای انجام این کار، نصب ۲۱۵ گیگاوات ظرفیت فتوولتائیک را تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده‌اند، به این معنی که نرخ سالانه نصب باید از تلاش سال گذشته که ۷.۲ گیگاوات بود، ۳ برابر شود. این هدف بر اساس پیش‌نویس قانون ترویج نصب پنل‌های خورشیدی اتخاذ شده است.

مؤسسه اقتصادی آلمان (IW) در گزارش اخیر خود هشدار داده است که کمبود «کارگران واجد شرایط» روند انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر را کند می‌کند.

شکاف کارگران به قدری گسترده است که فدراسیون صنایع خورشیدی (BSW) اعلام کرد که به دنبال اصلاحات اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در حوزه مهاجرت است تا کمی مشکل را برطرف کند.

این قانون که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی تصویب شود، هدفش تسهیل مشکلات مهاجرتی است. فدراسیون صنایع خورشیدی نمونه‌ای از توافقنامه اخیر را ذکر می‌کند که هدف آن جذب کارگران هندی آموزش دیده در تاسیسات انرژی خورشیدی است.

مؤسسه «آی‌دبلیو» تخمین زده که آلمان با کمبود ۲۱۶ هزار برق‌کار، متخصص گرمایش و تهویه مطبوع و متخصصان فناوری اطلاعات برای توسعه بخش انرژی خورشیدی و بادی مواجه است. این رقم، برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بازگرداندن تولید پنل‌های خورشیدی به آلمان را در نظر نمی‌گیرد.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در حال حاضر ۸۰ درصد از اجزای پنل‌ها از چین می‌آیند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن