آهنربای غول‌پیکر روسیه برای پروژه ایتر به فرانسه ارسال شد

روسیه روز سه‌شنبه یکی از شش آهنربای غول‌پیکری را که برای اجرای پروژه همجوشی هسته‌ای در نظر گرفته شده بود به فرانسه فرستاد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورونیوز، پروژه یاد شده موسوم به «ایتر» که به منظور کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با منابع انرژی پاک راه‌اندازی شده از جمله طرح‌های بزرگ علمی در سطح بین‌المللی است که روسیه به رغم تحریم‌های غرب در آن مشارکت دارد.

کشتی حامل این آهنربا که در روسیه تحت نظارت «روس‌اتم»، شرکت دولتی فعال در زمینه انرژی هسته‌ای این کشور طراحی و ساخته شده روز سه‌شنبه سواحل سن پترزبورگ را به مقصد بندر مارسی فرانسه ترک کرد.

این آهن‌ربا که ۹ متر قطر و ۲۰۰ تن وزن دارد قرار است در سفری دو هفته‌ای در نهایت پس از عبور کشتی حامل آن از آمستردام وارد بندر مارسی در جنوب فرانسه شود.

آهنربای غول پیکر ساخت روسیه در واقع یک سیم‌پیچ حلقه‌ای شکل با نیروی مغناطیسی بسیار قوی است که در بالای یک محفظه خلاء با کارکرد «محصورسازی پلاسما» به نام «توکاماک» قرار می‌گیرد تا به فرایند همجوشی هسته‌‌ای و آزادسازی انرژی از طریق همسان‌سازی همجوشی خورشیدی کمک کند.

این آهنربا عنصری اصلی در راکتور همجوشی هسته‌ای است که با هدف تولید انرژی از طریق شبیه‌سازی فعل وانفعالات خورشیدی در نیروگاهی ۲۰ میلیارد یورویی به کار گرفته می‌‌شود.

طرح یاد شده که برخی از آن به عنوان ساخت خورشید در زمین یاد می‌کنند از حدود پانزده سال پیش استارت خورده قرار است تا سال ۲۰۲۴ میلادی تکمیل شود.

راکتور اصلی این پروژه که ۳۵ کشور جهان از جمله اعضای اتحادیه اروپا به اضافه بریتانیا، سوئیس، چین، هند، ژاپن، کره، روسیه و ایالات متحده آمریکا در آن مشارکت دارند در جنوب فرانسه ساخته می‌شود و از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های علمی در زمینه تولید انرژی لقب گرفته است.

از شش آهنربای مورد نیاز در تولید نخستین پلاسما که برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده، چهار سیم‌پیچ آهن‌ربایی در اروپای غربی و یک نمونه نیز در چین تحت نظارت اروپا ساخته شده است.

آهن‌ربای روسی قرار بود در ماه مه به فرانسه ارسال شود اما ممنوعیت پهلوگیری قایق های روسی در یک بندر اروپایی، به دلیل تحریم های مرتبط با حمله این کشور به اوکراین، خروج آن را به تاخیر انداخت.

مسکو پیش‌تر در پی تشدید تنش‌ها با غرب در پی مداخله نظامی در اوکراین اعلام کرده بود که «پس از سال ۲۰۲۴» از ایستگاه فضایی بین‌المللی، یکی دیگر از پروژه‌های شاخص همکاری‌های علمی بین روسیه و کشورهای غربی خارج می‌شود.

نماینده ویژه روسیه در پروژه‌های بین‌المللی اما تاکید کرده است که مسکو به تعهدات خود در پروژه ایتر پایبند است هنوز تصمیم مشابهی با ایستگاه بین‌المللی نگرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن