آژانس بین‌المللی انرژی: کمبود انرژی در زمستان آینده محتمل است

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با اشاره به ورود میزان اندکی ظرفیت جدید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به بازار و رشد مصرف چین در سال جاری، نسبت به کمبود انرژی در زمستان آینده هشدار داد.

به گزارش رویترز، فاتح بیرول در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به رویترز گفت: دولت‌های اروپایی سال گذشته تصمیمات درست زیادی مانند ساخت پایانه‌های ال‌ان‌جی به عنوان جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، گرفتند تا تامین انرژی را تضمین کنند. اما آنها خوش شانس هم بودند زیرا زمستان معتدل، تقاضا را کمتر کرد و ضعف اقتصادی در چین، به نخستین کاهش سالانه مصرف این کشور در ۴۰ سال گذشته منجر شد.

بیرول گفت: برای زمستان امسال، می‌توانیم بگوییم از مشکل جسته‌ایم. اگر غافلگیری دقیقه آخری وجود نداشته باشد، با آسیب اندک، زمستان را سپری خواهیم کرد اما سوال اینجاست که زمستان بعدی چه اتفاقی می‌افتد؟

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: انتظار می‌رود امسال ۲۳ میلیارد متر مکعب ال‌ان‌جی بیشتری عرضه شود و حتی در صورت افزایش اندک تولید اقتصادی و با تسهیل محدودیت‌های کرونایی، چین احتمالا ۸۰ درصد عرضه جدید را خواهد بلعید. با این که پایانه‌های ال‌ان‌جی کافی داریم اما ممکن است گاز کافی برای واردات نداشته باشیم و بنابراین، زمستان آینده برای اروپا راحت نخواهد بود و احتمالا قیمت‌ها را دوباره بالا می‌برد.

وی در ادامه افزود: درست نیست که آسوده باشیم، حالا وقت جشن گرفتن نیست. حتی با تلاش جدید برای توسعه میادین گازی جدید، سالها طول خواهد کشید تا آنها به مرحله تولید برسند.

بیرول گفت: خانوارها و شرکتها باید به تلاش‌ها برای کاهش مصرف گاز ادامه دهند و همزمان تولید انرژی تجدیدپذیر باید توسعه سریع‌تری پیدا کند.

بیرول به کشورهایی که تصمیم گرفته‌اند به تولید انرژی هسته‌ای خاتمه دهند، هشدار داد در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و گفت: تمدید موقتی فعالیت آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان تا آوریل، نمونه ای از یک گام در مسیر درست بود. به همه منابع انرژی برای کمک به ما برای زمستان بعد، نیاز داریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن