آیا اوپک‏‏‏‏‏‌پلاس برای نفت ۱۰۰دلاری آماده می‌شود؟

هر بشکه نفت‌خام آمریکا که در ساعات ابتدایی دیروز در کانال ۶۰ دلار معامله می‌‌‌‌‌‌شد، در آخرین ساعات بازار ۷۰دلار و ۳۰‌سنت فروخته شد. این درحالی است که در سه هفته گذشته، روند هر دو شاخص بازار نفت به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای منفی بود که کاهش قیمت آن در بازه هفتگی به ۱۰‌درصد هم رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه دنیای اقتصادف ناامیدی از افزایش تقاضای چین و افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکا و بانک‌های بزرگ اروپایی چشم‌‌‌‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری را غبارآلود کرد، زیرا این گزاره‌‌‌‌‌‌ها همواره با کاهش فعالیت‌‌‌‌‌‌های اقتصادی و تقاضا همراه است.

البته اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس به‌عنوان سازمانی‌که نیمی از عرضه جهانی نفت‌خام را کنترل می‌کند، دست به کاهش تولید زدند و انتظار می‌رود این کاهش تولید داوطلبانه از روزانه یک‌میلیون و 500هزار بشکه عبور کند؛ اقدامی که به گفته کشورهای عضو، باهدف حمایت از تصمیم‌های اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس برای ثبات و حمایت از قیمت‌ها اتخاذ شده‌است. این درحالی است که اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس در ماه آینده میلادی نشستی دارد که انتظار می‌رود پس از آن کاهش تولید دیگری نیز اعمال کند. روسیه هم کاهش تولید 500هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای را در دستور کار دارد. در حالی‌که ایالات‌متحده سعی دارد با هدایت قیمت‌ها به محدوده 70 دلار میزان نفت‌خام آزادشده از ذخایر استراتژیک را جبران کند، اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس بارها اعلام کرده‌اند که هدف آنها نفت 100 دلاری است.

از بازار چه خبر؟

روز گذشته به‌عنوان آخرین روز کاری هفته روند قیمتی شاخص‌های بازار نفت مثبت شد. این درحالی است که در سه هفته گذشته قیمت هر دو شاخص با سقوط قیمت روبه‌‌‌‌‌‌رو بود، رشد روز آخر باعث شد که کاهش 10‌درصدی در بازه هفتگی به محدوده 8‌درصد برگردد. به گزارش رویترز هربشکه نفت‌برنت در روز گذشته 74 دلار و 22سنت و هر بشکه نفت‌خام آمریکا که در ساعات اولیه در کانال 60 دلار قرار داشت، 70دلار و 30‌سنت معامله شد. استفان برنوک، تحلیلگر بازار معتقد است «در هفته گذشته به دلیل ناامیدی از تقاضای چین و سیاست‌های ضدتورمی بخش بانکی، جنون فروش در بازار موج می‌‌‌‌‌‌زد.»

داده‌‌‌‌‌‌های اقتصادی نشان می‌دهد تقاضای پایین و کاهش سفارش‌‌‌‌‌‌ها، فعالیت کارخانه‌‌‌‌‌‌های چین در ماه آوریل را کاهش داد. همچنین این اطلاعات نشان می‌دهد فعالیت بخش خدمات چین تا ماه آوریل افزایشی بوده اما این رشد متوقف‌شده‌است. به گفته کلوین وانگ تحلیلگر بازار در سنگاپور، «احتمال کاهش تولید بیشتر اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس پس از نشست پیش‌‌‌‌‌‌رو در ماه ژوئن مانع از سقوط قیمت‌ها می‌شود.» همچنین معامله‌گران انتظار دارند فدرال‌رزرو روند افزایش نرخ بهره را پس از نشست پیش‌رو در ژوئن، متوقف کند.

کاهش تولید داوطلبانه اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس

چندین عضو اوپک، ازجمله عربستان‌سعودی و روسیه که رهبران غیررسمی این سازمان هستند، کاهش تولید داوطلبانه خود را آغاز کردند. کاهش تولیدی که از ابتدای همین ماه میلادی شروع شد و باهدف حمایت از قیمت نفت تا پایان سال‌2023 ادامه دارد. به گزارش راشاتودی (RT)، عربستان‌سعودی و عراق اولین کشورهایی بودند که به‌‌‌‌‌‌ترتیب 500هزار بشکه و 211هزار بشکه کاهش تولید اعمال کردند. در همین حین، امارات‌متحده‌عربی 144هزار بشکه، کویت 128‌هزار بشکه و قزاقستان 78هزار بشکه تولید روزانه خود را کاهش دادند. الجزیره و عمان هم با قطع تولید روزانه 48هزار بشکه و 40‌هزار بشکه به این اقدام پیوستند و گابن نیز کاهش تولید 8هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای را در دستور کار قرار داده‌است. اوایل 2023، الکساندر نواک معاون نخست‌‌‌‌‌‌وزیر روسیه کاهش داوطلبانه 500هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای این کشور را اعلام کرده‌‌‌‌‌‌بود. انتظار می‌رود بازار با کاهش تولید داوطلبانه یک‌میلیون و 66‌هزار بشکه در روز مواجه شود.

دلیل کاهش‌‌‌‌‌‌ تولید داوطلبانه چیست؟

به گزارش (middle east economy)، خبر کاهش داوطلبانه با وجود اینکه در روز یکشنبه یعنی روز تعطیلی بازارهای جهانی منتشر شد، بر بازار تاثیر گذاشت و نمودار هر دو شاخص را دچار نوسان کرد. بازیگران بازار معتقدند کاهش داوطلبانه تولید اعضای اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس آن‌هم درحالی‌که کمتر از دو ماه تا نشست بعدی وزاری نفت اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس باقی است، نشانه بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی این تولیدکنندگان به تقاضای چین است. با این حال اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس در آخرین گزارش خود از چشم‌‌‌‌‌‌انداز بازار نفت پیش‌بینی کرده افزایش  تقاضای نفت‌خام چین در سه‌‌‌‌‌‌ماه سوم سال‌به روزانه 800‌هزار بشکه در روز برسد. همچنین براساس این گزارش انتظار می‌رود روزانه 3/ 2میلیون بشکه به تقاضای جهانی اضافه شود. این کاهش تولید داوطلبانه درحالی رخ می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده در ماه‌های آخر 2024 بازار نزدیک به 2/ 2‌میلیون بشکه در روز کسری عرضه داشته‌‌‌‌‌‌باشد.

این تحلیلگران معتقدند بازار باید خود را برای نفت 100 دلاری آماده کند. به عقیده‌‌‌‌‌‌ آنها اقتصادهای جهان باید منتظر موج تورمی باشند، دقیقا موضوعی که کشورهای غربی به‌‌‌‌‌‌شدت نگران آن هستند. شرکت سرمایه‌گذاری (FGE) در یادداشتی به مشتریان خود پیشنهاد کرده: «روزهایی که اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس به‌عنوان «ذخایر نفتی دنیا» توانایی چانه‌‌‌‌‌‌زنی داشت، گذشته است و رهبران کلیدی این سازمان برنامه‌های خود را با اهداف کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و میان‌مدت تعریف می‌کنند.»  12آوریل (حدود یک‌ماه پیش) که داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده حاکی از تورم پایین‌تر از انتظار بود و بانک‌ها تصمیم به کم‌کردن سرعت افزایش نرخ بهره گرفتند، هربشکه نفت‌برنت 87دلار فروخته می‌شود. البته بهای این شاخص افت کرد به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای که دو هفته بعد یعنی 24آوریل 80 دلار معامله می‌شد.

اعضای اوپک همواره اعلام کردند که دلیل کاهش تولید بازگرداندن ثبات و ایجاد تعادل در بازار است. آنها مدعی‌اند هدف از کاهش تولید «گامی پیشگیرانه با هدف حمایت ثبات بازار» است. عربستان‌سعودی و گروه‌های دیگر عضو اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس بازار را به سمت «عدم‌قطعیت» هدایت می‌کنند زیرا در صورت کاهش تولید و افزایش تقاضا، فضا برای مانور و چانه‌‌‌‌‌‌زنی بیشتر اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس فراهم می‌شود. اوپک در آخرین گزارش خود «تورم بالا»، «کمبود نقدینگی» و «بدهکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها و دولت‌ها» را به‌عنوان «چالش‌های توسعه اقتصاد جهانی» نام برد. این گزارش تاکید کرده که «ابهامات پیرامون معیارهای بازار مثل تقاضای چین» باعث‌شده کشورهای عضو اوپک، کاهش تولید داوطلبانه را در جهت حمایت از «تلاش بی‌‌‌‌‌‌امان و مصمم» اوپک‌‌‌‌‌‌پلاس برای ثبات و رونق بازار اعلام کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن