آیا برنامه انرژی پاک بایدن می تواند دستمزد کارگران را بپردازد؟

 

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، به دنبال جلب نظر هواخواهان این حزب به برنامه اقتصادی اش برای مقابله با تغییرات اقلیم است. این برنامه انقلابی در انرژی های پاک است که قرار است میلیون ها شغل متوسط در این کشور ایجاد کند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، قرار این برنامه به سیاست‌گذاران و شرکت‌های انرژی پاک کمک کند تا بر مشکلات موجود در جایگزنی شغل های مرتبط با سوخت های فسیلی فائق آیند. شغل هایی که قرار است با گذار از سوخت های فسیلی نفت و گاز و زغال سنگ به انرژی های پاک به وجود آیند.

بر اساس گزارش اداره کار ایالات متحده، با این برنامه اتحادیه های کارگری می توانند از صنایع رو به رشد انرژی های بادی و خورشیدی که در قلب گذار از نفت و گاز و زغال سنگ به انرژی های پاک قرار دارند بهره مند شوند.

با این حال انرژی های پاکی چون مزارع بادی و خورشیدی در زمان بهره برداری به نیروی کار کمتری نسبت به صنایع سوخت های فسیلی نیاز دارند. از سویی در ایالات متحده این صنعت به شدت به واردات مواد اولیه از دیگر کشورها وابسته است که هزینه همین واردات به کاهش دستمزدی خواهد انجامید که کارگران این بخش قرار است دریافت کنند.

برنامه بایدن در رویای گذار به انرژی های پاک در سه دهه آینده است آن هم در حجمی بسیار گسترده. از سویی قرار است مشاغلی در سراسر کشور ایجادکند، مشاغلی از نوع ساخت تجهیزات، تولید و انتقال برق، تولید خودروهای برقی و استقرار ایستگاه های شارژ خودروهای برقی.

کمپین بایدن از چشم انداز روشن اقتصادی این برنامه در کوتاه مدت در حین ایجاد زیرساخت ها خبر می دهند.

در سوی دیگر رقابت ها هم دونالد ترامپ می گوید برنامه بایدن بر تغییرات اقلیم تکیه دارد، یعنی دستورالعملی برای از بین بردن اقتصاد. سخنگوی کمپین انتخاباتی او می گوید: برنامه بایدن چیزی نیست جز به خطر انداختن میلیون ها شغل در ایالات متحده.

با این حال بر اساس گزارش رویترز در داکوتای شمالی، افت بازار نفت باعث شده است که چشم انداز مشاغل مربوط به انرژی های باد بهتر شود.

موضوع از جنبه های دیگری هم قابل بررسی است. مثلا در ایالات متحده در سال 2018  کارگران بخش فولاد 18 درصد از مشاغل مربوط به تولید، ساخت و ایجاد خطوط لوله انتقال نفت، پالایشگاه ها و زیرساخت های دیگر بخش نفت را از آن خود کرده بودند. در حالی که براساس گزارش مشاغل و انرژی که کنسرسیوم تحقیقات و ادارات انرژی تهیه کرده است کارگران بخش انرژی خورشیدی 4 درصد و بخش انرژی بادی 6 درصد اتحادیه های کارگری را تشکیل می دهند.

از طرفی مشاغل مربوط به سوخت های فسیلی دریافتی بیشتری هم دارند. و نیز سه چهارم کارگران بخش سوخت های فسیلی از خدمات بیمه بهداشتی برخوردار هستند در حالی که  در بخش انرژی های پاک این رقم بین 32 تا 57 درصد تغییر می کند.

بر اساس گزارش اداره کار ایالات متحده، متخصصان بخش توربین های بادی و پنل های خورشیدی به ترتیب اولین و سومین بخش مشاغل به سرعت در حال رشد در ایالات متحده هستند.

اما اگر بایدن قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را با پیروزی بگذارند یکی از چالش های پیش رویش دستمزدها و شکاف بین پرداخت ها بین کارگران بخش های مختلف انرژی است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن