اتحادیه آفریقا برای بزرگترین مناقشه آبی رود نیل تصمیم می گیرد

مصر، اتیوپی و سودان چشم انتظار مذاکرات این هفته سد نیل

رهبران کشورهای سودان، اتیوپی و مصر می گویند امیدوارند که اتحادیه آفریقا بتواند در دو یا سه هفته آینده به این سه کشور کمک کند تا بتوانند بر سر نحوه تامین آب از رود نیل به توافق برسند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز از آدیس آبابا، لتیوپی که سد «رنسانس بزرگ اتیوپی GERD» را ساخته است از همسایه های پایین دست خود، سودان و مصر،  نگران است و می گوید آبگیری کامل سد زمان لازم برای مذاکرات را فراهم می آورد.

مذاکرات مناقشه برانگیز در سالیان متوالی بین دو کشور و سودان برای تعیین نحوه بهره برداری اتیوپی از رود نیل و سد رونسانس اتیوپی و آبگیری آن به نتیجه نرسیده است، در حالی که این مذاکرات باید به مصر هم اجازه بدهد که از رود نیل بهره برداری کند.

وزیر آب اتیوپی، سلشی بکل، می گوید در دو یا سه هفته آینده مذاکره سه کشور به همراه رییس جمهور آفریقای جنوبی، که رییس اتحادیه آفریقاست، به صورت آن لاین برگزار خواهد شد.

سخنگوی نخست وزیر اتیوپی می گوید که توافق روز جمعه باعث نمی شود که اتیوپی از موضع خود در خصوص پر کردن مخزن سد کنار بکشد.

رییس جمهور روز جمعه پس از جلسه با دو کشور دیگر اعلام کرد که اتیوپی نباید مخزن سد را به صورت یکطرفه پر کند.

بر اساس اعلام اتحادیه آفریقا، 90 درصد از مسائل مربوط به این این سد حل شده است و کمیته ای متشکل از نمایندگان سه کشور و آفریقای جنوبی و متخصصین فنی از اتحادیه آفریقا نکات مربوط به قوانین و بخش های فنی مذاکره را باید حل کنند.

سد «رنسانس بزرگ اتیوپی» در 15 کیلومتری مرز سودان و بر روی روز نیل آبی، مهمترین منبع تامین کننده روز نیل، ساخته می شود.

اتیوپی می گوید این پروژه 4 میلیارد دلار هزینه داشته و ظرفیت آن تولید 6450 مگاوات انرژی است  که برای توسعه اقتصادی این کشور ضروری است.

اتیوپی می گوید که این سه کشور به این نتیجه رسیده اند که GERD موضوعی آفریقایی است که باید کشورهای آفریقایی آن را حل کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن