تقاضای سوخت در 10 سال آینده به اوج می رسد

در سال 2031 تقاضای نفت خام به 47 میلیون بشکه در روز می رسد

در کنار نگرانی هایی که غول های نفتی در خصوص قیمت نفت دارند، حالا بلومبرگ می گوید که موضوع مهم دیگری هم هست که نفتی ها باید نگران آن باشند: پیک تقاضای نفت.

به گزارش «انرژی امروز» از اویل پرایس، در گزارشی که در خصوص آینده سوخت خودروها منتشر شد، بلومبرگ پیش بینی کرده است که تقاضا برای بنزین در سال 2030 به اوج خود می رسد و و تقاضا برای گازوئیل هم سه سال بعد از بنزین به اوج خواهد رسید.بنابراین اوج تقاضا برای نفت خام در بخش حمل و نقل جاده ای در 2031 خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ در سال 2031، تقاضای نفت خام به 47 میلیون بشکه در روز می رسد. این پیش بینی بیشتر از پیش بینی قبلی بلومبرگ در سال 2019 بود. بلومبرگ در سال 2019 گفته بود که میزان تقاضا برای نفت در بخش حمل و نقل سبک و سنگین جاده ای به 45.1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

از سال 2019، حمل و نقل جاده ای بیش از 40 درصد از کل تقاضای جهانی نفت را شامل می شود. و از سویی حمل و نقل جاده ای حدود نیمی از رشد سالانه تقاضای نفت را در دو دهه گذشته از آن خود کرده است. بنابراین پیک تقضا برای سوخت حمل و نقل جاده ای یک نوع منادی برای پیک تقاضای نفت است.

از سویی بلومبرگ می گوید بعد از از میان برداشته شدن قرینطه ها در دوران کرونا، تقاضا برای سوخت بالا رفته است اماهنوز هم نمی توان گفت آیا این تقاضا به دوران پیش از کرونا باز خواهد گشت یا نه.

اما متهمین کسادی بازار سوخت به همین موارد ختم نمی شود. یکی از عوامل کاهش مصرف سوخت، افزایش بهره وری است، فاکتوری که بر اساس اعلام بریتیش پترولیوم، باعث خواهد ه مصرف انرژی در بخش حمل و نقل بهبود یابد و تا سال 2040 فقط 20 درصد به آن اضافه شود. بریتیش پترولیوم این پیش بینی را خیلی قبل تر از شیوع کرونا مطرح کرده بود.

موضوع دیگر توسعه جایگزین های موتورهای احتراق داخلی است. بلومبرگ معتقد است که این این جایگزین ها می تواند آینده صنایع نفت را با تلاطم همراه کند. خودروهای هیدروژنی و برقی جایگزین های خودروهای بنزینی و گازوئیلی هستند.

آژانس بین المللی انرژی هم در گزارش سال 2017 خود گفته بود که در آن زمان خودروهای سنگین یک پنجم تقاضای جهانی نفت یا 17 میلیون بشکه نفت را از آن خود کرده اند. خودروهای سنگین نیمی از تقاضای جهانی گازوئیل را نیز از آن خود کرده اند.

سال گذشته وود مکنزی اعلام کرد که تقاضا برای نفت در بخش حمل و نقل قبل از سال 2030 به اوج می رسد.  وود مکنزی عواملی چون افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی و افزایش بهره وری سوخت را در این امر دخیل دانسته بود.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن