اجرای طرح کهاب در 90 درصد از انبارهای نفت کلان‌شهرها

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از طرح کهاب به عنوان طرحی ملی با نگاه زیست محیطی یاد کرد و گفت: اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شده به طوری‌که تا کنون 350 جایگاه عرضه سوخت به استیج 1 و3 و 110 جایگاه به صورت کامل به چرخه کامل کهاب مجهز شده و در آینده نزدیک کلیه انبارهای نفت واقع در حریم کلان شهرها و مراکز استان‌ها نیز به این طرح مجهز خواهند شد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، کاووس سامانی افزود: طبق ابلاغ مصوبه هیئت وزیران پیرامون اجرای این طرح ملی، همه جایگاه‌های عرضه سوخت داخل محدوده شهری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها می‌بایست به‌منظور جلوگیری از انتشار بخار و هدرروی بنزین طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) را به‌طور کامل اجرا کنند و این در حالی است که در پنج انبار نفت این طرح اجرائی شده و افزون براین، در چهار انبار نفت دیگر نیز از جمله اهواز، مشهد، اراک و تبریز نیز 90 درصد پیشرفت داشته و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

سامانی با اذعان به اینکه خوشبختانه حدود 80 درصد تعهدات پیرامون مصوبه هیئت وزیران و ماده 16 هوای پاک در کلان شهرها توسط شرکت ملی پخش اجرائی شده است، ادامه داد :مذاکراتی در جهت ارائه تسهیلات بانکی به جایگاهداران و شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت برای اجرای این طرح در جایگاه‌ها در حال انجام است.

وی با بیان این موضوع که گام‌های مثبتی در زمینه اجرای طرح کهاب در جایگاه‌ها که در جهت کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی است برداشته شده بیان کرد: اجرای پروژه طرح کهاب در انبار نفت ری در حال اجرا است و خوشبختانه این انبار از لحاظ سیستم آتش‌نشانی و سیستم‌های زیست محیطی نیز در حال ارتقا است.

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: نصب تجهیزات در جایگاه‌های عرضه سوخت به منظور کنترل و کاهش تبخیر بنزین از مخزن جایگاه، جمع‌آوری بخار بنزین حین عملیات تخلیه نفتکش و همچنین برای جمع آوری و هدایت بخار بنزینی که حین سوختگیری خودروها از باک خارج می‌شود، انجام می‌شود که این مراحل به عنوان مراحل سه‌گانه طرح کهاب یا سه استیج جایگاهی شناخته می شود.

وی ادامه داد: در مصوبه هیئت وزیران، شرکت ملی پخش موظف است که در انبارهای نفت نیز این طرح را اجرا کند و همسو با این امر مهم جایگاهداران و شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت نیز موظف به اجرای این طرح در جایگاه‌ها هستند.

او تصریح کرد: از شش هزار و 200 نفتکش فعال در حوزه سوخترسانی کشور، حدود پنج هزار نفتکش به تجهیزات هدایت و نگهداری بخار بنزین مجهز شده‌اند که این نفتکش‌ها وظیفه اصلی انتقال بنزین را از انبارهای نفت به جایگاه‌ها به عهده دارند، مقرر شده است انتقال بنزین از جایگاه صرفا از طریق این نفتکش‌ها انجام شود.

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اهرم‌های تشویقی و انگیزشی برای جایگاهداران و مدیران شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت برای اجرای این طرح با توجه به هزینه‌های طرح اشاره و اعلام کرد: در سال‌های قبل به ازای هر لیتر فرآورده مبلغی به عنوان حق اجرای طرح کهاب پرداخت می‌شده و برنامه‌هائی در جهت ارائه تسهیلات بانکی در نظر است که از طریق بانک‌های عامل برای جایگاه‌داران و شرکت‌های زنجیره‌ای مهیا شود.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از همکاری جایگاه‌داران و شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت، بیان کرد: پیشرفت طرح کهاب با توجه به هزینه‌های پیش‌رو امکان‌پذیر نیست مگر با همکاری و مساعدت این عزیزان. ضمن اینکه حل مسائل زیست محیطی و سالم‌سازی و بهبود محیط زیست که هزینه سنگینی بر اقتصاد کشور دارد، نقش‌آفرینی همه آحاد جامعه را می طلبد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن