اجرای 301 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی در دولت تدبیر و امید

وجود 2.4 میلیون اراضی تحت شبکه‌های آبیاری در پایین‌دست سدها

وزیر نیرو گفت: در دولت تدبیر و امید 301 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی اجرا و به ازای هر دو هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شده است.
«رضا اردکانیان» روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح‌های صنعت آب در استان ایلام که به صورت ویدئوکنفرانس در دومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: 2.86 میلیون هکتار اراضی تحت شبکه‌های آبیاری در پایین‌دست سدها در نظر گرفته شده‌اند که اکنون به 2.4 میلیون رسیده‌ایم و امید است تا 1406 مجموعه این‌ها و تمام شبکه‌ها در کشور اجرا شود.
وی اضافه کرد: در 40 سال پیش مجموعه شبکه‌ها 552 هزار هکتار بود که اواسط سال 92 و در دولت تدبیر و امید به 2 میلیون و 125 هزار هکتار رسیده بود که امروز 2 میلیون و 426 هزار هکتار است.
اردکانیان در پاسخ به سئوال رئیس جمهوری در این باره که به چه میزان از آب تامین شده برای حوزه صنعت استفاده می‌شود، گفت: مجموع آب مصرفی ما در بخش صنعت الان کمتر از 3درصد کل آب شیرینی است که در بخش های مختلف مصرف می شود و به عنوان یک سیاست هم با تاکیدهای رئیس جمهوری ، سعی بر این است که صنایع پرآب بر به کنار دریا منتقل شوند و البته از پساب های تصفیه شده برای صنایع متوسط استفاده کنیم.
وزیر نیرو همچنین در پاسخ به سوال دیگر رئیس جمهوری در خصوص احداث پنل‌های خورشیدی گفت: موضوع کاهش تبخیر یکی از بحث های مهم امروز بویژه در کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ما است؛ هم بحث کانال‌ها و هم سطح دریاچه‌های ساخته شده و نیز دریاچه‌های نیمه طبیعی مانند چاه‌نیمه‌ها در سیستان و بلوچستان در این زمینه مطرح است.
وی اضافه کرد: از این حیث به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد و با مشارکتی که کشاورزان در تشکل های موجود دارند، این کار یک راه حل است و با کمک وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود.
وزیر نیرو در پاسخ به سوال مجری درباره اقدام‌های این وزارت‌خانه برای رفع مشکلات موجود اعم از قطعی آب در استان ایلام گفت: ما نه فقط در ایلام که در مناطق دیگر هم مشکلات موقتی داریم که ناشی از سیلاب ها است. وقتی سیلابی می شود به دلیل عدم کشش تصفیه خانه ها شبکه مختل می شود و مشکلاتی ایجاد می کند.
وی درباره آبرسانی به روستاها هم گفت: از 1400 روستایی که در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امسال به آنها آبرسانی می شود، تعداد قابل توجهی به این استان اختصاص دارد.
وزیر نیرو افزود: اکنون در دنیا از حدود ۱. ۷ میلیارد هکتار اراضی کشاورزی فقط ۱۸ درصد اراضی آبی و حدود ۳۰۰ میلیون هکتار است و غذای ۴۰ درصد را تامین می‌کند و اهمیت سرمایه گذاری در این زمینه را نشان می‌دهد و کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ما به سمت ایجاد شبکه‌ها می‌روند تا آب کم موجود را تنظیم کرده و بتوانند در مواقع مقتضی چند کشت را داشته باشند.
وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد کشاورزی ما متکی به اراضی آبی است و این کار هم توسعه پیدا خواهد کرد، گفت: طرحی که امروز افتتاح می‌شود (۲۲هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی) بخشی از طرح معروف ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در سفر ایشان به منطقه به مردم وعده داده شد.
وی افزود: ۵۰ هزار هکتار آن مربوط به استان ایلام بود که خوشبختانه امروز این میزان آنچه به عهده وزارت نیروست به اتمام رسیده است؛ حدود ۱۷ هزار هکتار آن در سال ۸۵ و در «دشت عباس» افتتاح شد و ۱۲ هزار هکتار دیگر در «عین خوش» در سال ۹۴ به بهره برداری رسید و امروز باقی مانده آن افتتاح می‌شود.
به گزارش «انرژی امروز»از وزارت نیرو، اردکانیان گفت: امید است در پویش امسال عدد ۵۴ هزار هکتاری که به رئیس جمهوری و مردم وعده داده‌‌ایم عملی شود. از جمله طرح گرمسیری که به طور هفتگی پایش می‌شود که هم در ابتدای تابستان و کشت پاییزه، بخش‌هایی از آن زیر آب خواهد رفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن