ارسال پل‌های متحرک ارتش آمریکا به اوکراین

ایالات متحده به تازگی یک بسته کمک نظامی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری را برای کمک به اوکراین اعلام کرده است. این بسته برای نخستین بار شامل پل‌های متحرک زرهی است که به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد بتوانند برای حمله به قوای روسیه از رودخانه‌ها عبور کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، ارسال این تجهیزات نظامی در حالی صورت می‌گیرد که کی‌یف خود را برای یک ضدحمله گسترده در بهار امسال برای آزادسازی مناطقی که توسط روسیه تصرف شده‌اند، آماده می‌کند.

اما این پل‌های متحرک اهدایی جدید چیستند و چرا در مقطع فعلی برای ارتش اوکراین اهمیت دارد؟

این پل‌های فلزی تاشو اصطلاحا «پل پرتابی توسط نقلیه زرهی» (AVLB) نام دارند و عموما روی یک تانک نصب شوند. طول پلی که مدل‌های معمول این نقلیه زرهی می‌توانند بزنند به ۱۸ متر می‌رسد.

وزارت دفاع آمریکا درباره ویژگی این وسیله نقلیه زرهی گفته است: «این خودروها برای همراهی با ستون‌های زرهی طراحی شده‌اند و به آن‌ها توانایی عبور از رودخانه‌ها، نهرها، خندق‌ها و سنگرها را می‌دهند. پل‌ها بر روی بدنه خودروهای زرهی نصب می‌شوند و می‌توانند با استقرار در حاشیه رودها یا رودخانه‌ها یک پل معلق را به صورت موقت راه‌اندازی کنند. پس از پایان عبور پرسنل و تجهیزات، وسیله نقلیه حامل پل می‌تواند آن را جمع کند و برای ادامه کار به نقطه‌ای دیگر منتقل شود.»

وزارت دفاع آمریکا نوع دقیق پل‌های ارسالی به اوکراین را مشخص نکرده است، با این حال پنتاگون در انبارهای تسلیحاتی خود دارای سه گونه پل زرهی است. نوع نخست آن اصطلاحا ام۶۰آ۱ (M60A1) نام دارد که برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. این پل به جایی که برجک تانک قرار دارد متصل می‌شود و می‌تواند تا ۱۸ متر باز شود.

نوع دوم این پل‌های زرهی ام.۱۰۴ وولورین (M104 Wolverine) نام دارند که نوعی پیشرفته‌تر از همان مورد قبلی هستند، با این تفاوت که می‌توانند روی تانک آبرامز نصب شوند و پل‌های اساسی‌تری را تا طول ۲۵ متر در محل نصب کنند.

یک مدل دیگر نیز از این پل‌ها موجود تست که ام.۱۰۴ جابز (M104 JABS) نام دارد و ساده‌تر از مدل ولورین قبلی است. این مدل نیز می‌تواند روی تانک آبرامز نصب شود اما طول پلی که ایجاد می‌کند کوتاهتر و در حدود ۱۸ متر است.

نیروهای اوکراینی باید در هنگام استفاده از آن‌ها احتیاط کنند چرا که این پل‌ها تنها می‌توانند وزن ۶۰ تُن را در آن واحد تحمل کنند. این پل‌ها برای انتقال خودروهای زرهی کوچک‌تر و سبک‌تر موجود در اوکراین ایده‌آل هستند، هرچند می‌توانند وزن تانک‌های جنگی بزرگ‌تر مانند لئوپارد ۲ ساخت آلمان و حتی تانک سنگین‌تر آبرامز را نیز تحمل کنند.

ایده عملیاتی پل‌های متحرک این است که ابتدا بازوهای هیدرولیکی پل تاشوی فلزی را در عرض تنها چند دقیقه مستقر می‌کنند و سپس بعد از عبور یک واحد زرهی، آن را جمع کرده و برای پشتیبانی از نیروهای دیگر به مناطق دیگر عملیاتی می‌روند. با این وجود ممکن است چنین عملکرد پرشتابی در اوکراین امکان‌پذیر نباشد و این پل‌ها به عنوان پل‌های موقتی در مکان باقی بمانند تا زمانی که یک پل دائمی در محل ساخته شود.

کارشناسان نظامی می‌گویند ورود این وسائل زرهی می‌تواند در سرنوشت جنگ موثر باشد چرا که روسیه برای دفاع از مناطق اشغالی خود بر روی آبراهه‌های بدون پل و موانع طبیعی حساب کرده است. در این وضعیت هنگامی که پل‌های زرهی متحرک اوکراین در نبرد ظاهر شوند، نیروهای مسکو در مناطقی که دارای دفاع سبک و ناکافی هستند ناگهان خود را در مقابل واحدهای اوکراینی خواهند یافت.

در تشریح عملیات نظامی معمولا گفته می‌شود که پل‌های متحرک آخرین تجهیزات مورد نیاز برای آغاز حمله هستند. ناظران می‌گویند این واقعیت که آن‌ها اکنون به کی‌یف ارسال شده‌اند می‌تواند نشانه‌ای باشد بر این‌که کارشناسان آمریکایی اطمینان دارند اوکراین بالاخره آماده است تا تجهیزات زرهی جدید خود را به طور مؤثر و در عملیات تهاجمی بزرگ به کار گیرد.

همچنین شتاب ایالات متحده در نحوه ارسال تدارکات این ظن را تقویت می‌کند، چرا که تجهیزات جدید از انبارهای تسلیحات موجود ایالات متحده ارسال می‌شوند و برای فرستاده شدن نیازی به تایید کنگره ندارند.

در سوی مقابل روسیه تهدید کرده است هر نوع سلاح غربی در خاک اوکراین را از بین خواهد برد. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، در این باره گفته است: «تمامی سلاح‌های خارجی که در میدان نبرد در دست اوکراین باشند زمین‌گیر و نابود خواهند شد.»

از زمانی که روسیه در فوریه سال گذشته به اوکراین حمله کرد، ایالات متحده تا کنون بیش از ۳۲ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات به کی‌یف ارسال کرده است.

پل‌های فلزی متحرک، تاشو هستند و روی یک وسیله نقلیه زرهی نظیر تانک سوار می‌شوند
برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن