اروپا ممنوعیت سوخت‌های دیزلی و واردات فرآورده‌های نفتی پالایشی روسیه را اجرایی کرد

کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز یکشنبه ممنوعیت واردات سوخت‌های دیزلی و سایر محصولات نفتی پالایش شده از روسیه را اجرایی کردند.

به گزار «انرژی امروز» از یور نیوز، این ممنوعیت همزمان با نزدیک شدن به اولین سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین و در راستای تلاش‌های اروپا برای کاهش وابستگی به منابع انرژی وارداتی از روسیه و «تنبیه» مسکو صورت می‌گیرد.

این ممنوعیت دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که کشورهای «گروه هفت» روز جمعه برای این محصولات سقف قیمتی تعیین کرده بودند؛ بدین معنی که کشورهای غیرغربی همچون چین و هند همچنان خواهند توانست سوخت‌های دیزلی مورد نیازشان را از روسیه وارد کنند ولی برای محدود کردن منابع درآمدی روسیه، برای این ارقام سقف قیمتی تعیین شد. اگر این معافیت به این کشورها داده نمی‌شد ممکن بود قیمت‌های جهانی انرژی به یکباره افزایش یابد.

بدین ترتیب، قیمت تعیین شده به ازای هر بشکه گازوئیل، سوخت جت و بنزین «حداکثر ۱۰۰ دلار» خواهد بود. در ماه دسامبر نیز اتحادیه اروپا به همراه کشورهای گروه هفت و بر سر تعیین سقف حداکثر «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل شود توافق کردند.

به دلیل رونق گرفتن کسب و کارها و افزایش بخش تقاضا پس از بحران همه گیری کووید-۱۹ و در عین حال پاسخگو نبودن ظرفیت پالایشگاه‌ها، قیمت سوخت‌های دیزلی افزایش یافته است و اثرات تورمی آن به سایر کالاها نیز سرایت کرده است.

این سیاست‌ها چه میزان و چگونه حیطه عمل روسیه را کاهش می‌دهد؟

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سعی دارند با واردات سوخت دیزل از آمریکا، خاورمیانه و هند به دنبال جایگزینی برای روسیه باشند؛ روسیه‌ای که در مقطعی ۱۰ درصد از کل سوخت‌های دیزلی مورد نیاز اروپا را تامین می‌کرد.

تحریم‌های جدید اروپایی علیه روسیه در عین حال باعث ایجاد بی ثباتی در تعیین قیمت‌های تمام شده می‌شود، چرا که نسبت به بنادر روسیه، مسیر انتقال انرژی جدید طولانی تر و هزینه‌ها بالاتر خواهد بود.

تعیین سقف قیمت سوخت دیزلی اثر فوری بر روسیه نخواهد داشت چرا که قیمت تعیین شده تقریبا همان قیمتی است که روسیه می‌فروشد؛ با این حال، این تعیین سقف قیمتی روسیه را با دو چالش رو برو می‌کند: اول اینکه مسکو باید به دنبال مشتریان جدید باشد و دوم آنکه مانع افزایش ناگهانی قیمت فراورده‌های نفتی پالایش شده خود شود.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که واردکنندگان سوخت‌های پالایش‌شده از زمان اعلام این ممنوعیت در ماه ژوئن تا زمان اجرایی شدن آن در روز یکشنبه ۵ فوریه فرصت داشتد تا خود را با شرایط جدید مطابقت دهند. به نظر می‌رسد این واردکنندگان قبل از اجرایی شدن این ممنوعیت، سفارش‌های خود از روسیه را افزایش داده بودند چرا که روسیه تنها از فروش سوخت دیزلی به اروپا در ماه دسامبر، بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اروپا پیش‌تر واردات زغال سنگ و بخش زیادی از واردات نفت خام از روسیه را ممنوع کرده بود، از آن طرف نیز مسکو صادرات گاز طبیعی به اروپا را به شدت محدود کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن