اسپانیا قانون کار را با تغییرات اقلیمی تطبیق می‌‌دهد

طبق مصوبه جدید دولت اسپانیا، کار کارگران در هوای آزاد وقتی که گرما به درجه معینی برسد باید کاملاَ متوقف شود. افزایش دمای هوا میزان مرگ و میر ناشی از گرما‌زدگی را بیشتر کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله، بنا بر یک مصوبه قانونی تازه در اسپانیا، کار کارگران در هوای آزاد در روزهایی که درجه هوا از میزان معینی بالاتر برود ممنوع خواهد بود.

خانم یولاندا دیاز، وزیر کار اسپانیا، در آستانه تصویب این قانون در جلسه فوق‌العاده هیات دولت، اعلام کرد که با توجه به تغییرات اقلیمی مبنا و معیارهای امنیت کار در حقوق مربوط به کار و اشتغال باید به سرعت تغییر یابد.

معیارهای جدید مربوط به شرایط کار در هوای آزاد بلافاصله پس از اعلام هشدار اداره هواشناسی که شرایط را نارنجی یا قرمز اعلام کند به اجرا در می‌آیند. وضعیت نارنجی مربوط به بالا رفتن دمای هوا در فضای آزاد به ۳۷ تا ۴۰ درجه و وضعیت قرمز ناظر بر گرمای ۴۰ تا ۴۴ درجه است.

تغییرات اقلیمی و مرگ‌ومیرهایی که افزایش یافته است

سال گذشته شماری از کارگران اسپانیایی به سبب گرمازدگی جان خود را از دست دادند؛ از جمله دو کارگر نظافتچی خیابان در مادرید. مجموع افرادی که سال ۲۰۲۲ در اسپانیا قربانی گرمی هوا شده‌اند ۴۷۰۰ نفر برآورد می‌شود.

خانم دیاز با اشاره به این آمارها گفت: «تغییرات اقلیمی عملا زندگی و سلامت روزمره مردم را تحت تاثیر قرار داده و به همین دلیل لازم است مبناها و معیارهای کار و اشتغال با این شرایط دمساز شوند.»

تمامی شرکت‌ها و موسسات ملزم به رعایت مقررات جدید هستند.

این مقررات البته قسمتی از بخش‌های سه‌گانه قانونی جدید هستند که هیات دولت اسپانیا تصویب کرده است. دو بخش دیگر به مسائل مرتبط با کشاورزی و دامداری مربوط می‌شوند. هر دوی این بخش‌ها به گونه‌ای بی‌سابقه از تغییرات اقلیمی و از تحولات جوی آسیب دیده‌اند. برای مثال برداشت محصول در سال جاری تا کنون ۲۶ درصد کمتر از میزان متوسط در مدت مشابه سال‌های قبل بوده است. به خصوص جنوب اسپانیا از این خشکسالی و کمبود آب ضرر بیشتری دیده است. ذخایر شماری از سدها به سطح نازل ۲۴ درصد رسیده است و بارش متناسب باران هم تا پاییز انتظار نمی‌رود.

نوسازی سیستم‌ها برای مدیریت بهینه منابع

۸۲ درصد مصرف آب در اسپانیا مربوط به کشاورزی است و تنها ۱۲.۵ درصد صرف مصارف خانگی می‌شود. برای مدیریت بهتر تامین و مصرف آب قرار است طبق مصوبات جدید سیستم آبرسانی نوسازی شود. به این منظور در چهار سال آینده ۲۲ میلیارد یورو هزینه خواهد شد. با این بودجه قرار است تاسیسات آبرسانی مدرن و بهینه‌سازی شوند و مدیریت و رصد مصرف آب دیجیتالی شود.

علاوه بر این قرار است تصفیه‌خانه‌ها نیز نوسازی و اصلاح شوند، به گونه‌ای که بازیافت آب فاضلاب‌ها که در حال حاضر ۱۰ درصد است به ۲۰‌ درصد افزایش یابد.

به گفته خانم نادیا کالوینو، وزیر کشاورزی اسپانیا، مجموعه این مقررات و تمهیدات ساختاری باید راهگشای استفاده بهینه از منابع و تطبیق آنها با نیاز مصرف‌‌کنندگان و شرایط اقلیمی شوند.

همچنین قرار است کشاورزانی که از کاهش شدید برداشت محصول زیان دیده‌اند از دولت کمک مستقیم دریافت کنند. اختصاص ۶۵۰ میلیون یورو برای این کمک و نیز کاهش مالیات بر درآمد کشاورزان به میزان ۱.۸ میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۳ و یک میلیارد هم برای سال ۲۰۲۲ که عطف به ماسبق می‌شود، از تهمیدات دولت در این رابطه‌اند.

مجموعا ۸۰۰ هزار کشاورز و دامدار از این کمک‌ها و تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن