اعتماد به واکسن باز هم قیمت نفت را قوت بخشید

افزایش یک درصدی قیمت طلای سیاه

قیمت نفت امروز یک درصد بیشتر از قیمت نفت در روز جمعه بود. به این ترتیب سومین هفته افزایشی طلای سیاه ادامه یافت. آن هم در کنار امیدهایی که تولید واکسن کووید 19 به وجود آورده است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، هر چند تولید واکسن ویروس کرونا امیدهایی در میان معامله‌گران بازار نفت برای افزایش تقاضا به وجود آورده است اما ادامه اعمال قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان و گسترش ویروس کرونا هنوز هم سایه سنگین کاهش تقاضا را بر بازار نفت دارد.

قیمت نفت برنت امروز با 76 سنت یا 1.7 درصد افزایش به 44.96 دلار در هر بشکه رسید. معاملات ژانویه وست تگزاس اینترمدیت WTI هم با 52 سنت برابر با 1.2 درصد افزایش پیگیری شد، یعنی با نفت 42.42 دلاری برای هر بشکه.

هر دو شاخص نفتی این هفته شاهد 5 درصد افزایش قیمت بودند.

چشم اندازهای امیدوار کننده تولید واکسن کرونا برای بازار نفت ارمغانی خوشایند داشته است. فایزر روز جمعه گفته بود به صورت اورژانسی درخواست مجوز از سازمان غذا ودارو را کرده است.

از طرفی یک چشم بازار به سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، هم هست به ویژه به روسیه. اوپک و هم پیمانان غیر اوپکی آن در گروه اوپک پلاس، هنوز هم بر توافق کاهش تولید پایبند هستند.

انتظار می رود این سازمان افزایش برنامه ریزی شده تولید نفت را عقب بیندازند.

روزهای 30 نوامبر و اول دسامبر زمان دیدار اعضای اوپک پلاس است و آنها به دنبال راهی هستند تا افزایش تولید نفت را عقب اندازند، دست کم تا سه ماه.

هرچند در این میان شرکت کوچک نفتی روسیه به دنبال افزایش تولید خود هستند با این حال این شرکت ها نمی توانند چندان تاثیری در مدیریت تولید میادین داشته باشند.

عامل دیگری هم بر قیمت نفت تاثیر گذار بود و آن ظهور نشانه هایی از توافق محرک های اقتصادی در واشینگتن است، رهبر اکثریت جمهوری خواه، میتچ مک‌کانل، از موافقت این حزب با آغاز مجدد مذاکرات برای ارائه کمک های بیشتر با هدف بهبود وضعیت اقتصادی بعد از شیوع کرونا خبر داد.

اما سایه اشباع بازار هنوز هم بر سر معامله گران سنگینی می کند. لیبی با قدرت در حال افزایش تولید است و توانسته به سطح 1.2 میلیون بشکه در روز برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن