افزایش بیش از ۶درصدی تولید گاز مجتمع پارس‌جنوبی

مدیرعامل پارس‌جنوبی از افزایش  6.5 درصدی تولید و تزریق گاز شیرین از این مجتمع از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایرنا، احمد باهوش مدیرعامل پارس‌جنوبی گفت: با توجه به تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و فازهای پارس‌جنوبی در سال‌گذشته توسط شرکت‌های ایرانی، تولید گاز امروز در این مجتمع روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰‌میلیون مترمکعب بیش از تعهد انجام می‌شود.

او با بیان اینکه مجتمع پارس‌جنوبی نخستین تولید خود را با حداقل ۱۰‌میلیون مترمکعب در روز در ابتدای دهه ۸۰ با تولید در فازهای ۲ و ۳ آغاز کرده‌است، اضافه کرد: هم‌‌‌‌‌‌‌اکنون ۱۳پالایشگاه این مجموعه در ۲۲فاز حدود ۷۵‌درصدگاز کشور را تولید می‌کنند.

افزایش بیش از 6درصدی تولید گاز مجتمع پارس‌جنوبی

باهوش اظهار کرد: با توجه به نقش اصلی گاز در سبد انرژی و روند روبه‌رشد مصرف گاز در کشور می‌طلبد که ارتباط با صنعت و دانشگاه و علمی‌کردن فرآیند تولید افزایش یابد تا استفاده بهینه‌‌‌‌‌‌‌ای از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی با بیان اینکه امسال واحد مرکاپتان باکیفیت جهانی به تولید رسیده است، ادامه داد: گوگرد یکی از محصولات این مجتمع است که افزون‌‌‌‌‌‌‌بر مصرف داخلی، صادر می‌شود. باهوش با اشاره به اینکه باتوجه به شعار سال، این مجتمع در هر سه زمینه تولید، دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان و اشتغال‌‌‌‌‌‌‌آفرینی روند مطلوبی داشته‌است، ادامه داد: این مجتمع گازی امسال موفق شد رتبه نخست برای ساخت بار اول در کشور را کسب کند.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی اضافه کرد: هرچند وابستگی ما در سال‌های اخیر با توجه به ساخت داخل و دانش‌بنیان به خارج از کشور بسیار کاهش یافته‌است اما هنوز وابستگی‌‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد.

صادرات ۱۱میلیارد دلاری

همچنین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس درباره شرایط بزرگ‌ترین مجتمع تولید گاز کشور گفت: ۱۵۰‌میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری شده و ۷۰‌درصد گاز کشور از این منطقه تامین می‌شود.

سخاوت اسدی درباره وضعیت مجتمع‌‌‌‌‌‌‌های متانولی این منطقه با اشاره به اینکه یکی از نمادهای مقاومت ایران، پارس‌جنوبی است، افزود: پارس جنوبی نماد استقلال، خودباوری و پیشرفت است و همه آن بعد از انقلاب ساخته‌شده‌است. این منطقه در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی توسعه پیدا کرده و امروز تمدن عظیم صنعتی در این منطقه بنا شده‌است.

اسدی با تاکید بر اینکه ۱۵۰‌میلیارد دلار در منطقه ویژه اقتصادی پارس سرمایه‌گذاری شده و ۷۰‌درصد گاز کشور از این منطقه تامین می‌شود، گفت: ۵۰‌درصد تولید محصولات پتروشیمی نیز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام می‌شود.

او با بیان اینکه یک‌‌‌‌‌‌‌سوم درآمدهای ارزی کشور از این منطقه تامین می‌شود، افزود: در ۱۰ماهه امسال مجموع صادرات از این منطقه ۱۱‌میلیارد دلار بوده که نسبت به سال‌قبل ۵۰‌درصد افزایش داشته‌است. تمام کسانی که در این منطقه شبانه‌‌‌‌‌‌‌روز تلاش می‌کنند به‌عنوان سربازان خط‌مقدم جبهه اقتصادی هستند. با وجود تنگناها ۲۶ طرح با ارزش ۲۱‌میلیارد دلار در منطقه در حال اجرا است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن