افزایش صادرات پتروشیمی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف

بخش تحلیل بازار گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در گزارشی از احتمال افزایش ارزش صادرات پتروشیمی کشورهای عضو این نهاد طی سال‌های آینده خبر داد.

به گزارش روزنامه گالف تایمز، مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در گزارشی تحلیلی اعلام کرد که ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از جمله متانول، آمونیاک، اتیلن، پروپیلن، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در سال 2021 میلادی حدود 28 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است.

صادرات پلی‌اتیلن کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز با سهم 44 درصدی، متانول (21 درصد)، آمونیاک (19 درصد)، پلی‌پروپیلن (13 درصد)، اتیلن (2 درصد) و پروپیلن (یک درصد)، بخش عمده‌ای از ارزش صادرات پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.

بخش تحلیل بازار گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این تحلیل آورده است که با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای صنایع پتروشیمی در کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف و مزیت‌های رقابتی آنها، احتمال می‌رود ارزش صادرات پتروشیمی اعضای این مجمع در سال‌های آینده افزایش یابد.

افزون بر این، بخش قابل‌توجهی از محصولات پتروشیمی و کودها در داخل کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف مصرف می شود.

بعضی از عوامل درون‌زا برای تعیین شرایط صادرات یا مصرف داخلی محصولات پتروشیمی حیاتی هستند، برای نمونه موقعیت جغرافیایی، دسترسی به زیرساخت‌های صادراتی مانند پایانه‌ها، ساختار اقتصادی، اقلیم و بخش کشاورزی بر تصمیم‌گیری بالقوه بر مصرف داخلی یا صادرات محصولات پتروشیمی تأثیر می‌گذارد.

مصرف جهانی گاز طبیعی همچنان تا حد زیادی در بخش‌های تولید برق، صنعتی و مسکونی به مصرف می‌رسد و این بخش‌ها از این حامل سوخت به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود.

در این میان، استفاده‌ غیر از مصارف سوخت و انرژی از گاز طبیعی، بیشتر مربوط به صنعت پتروشیمی است، به‌طوری که تنها 6 درصد از مصرف جهانی گاز طبیعی (حدود 230 میلیارد متر مکعب) در سال را شامل می‌شود.

در این زمینه، فضای زیادی برای مصرف بیشتر گاز طبیعی در صنایع پتروشیمی وجود دارد که از گاز طبیعی به‌عنوان خوراک برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر استفاده می‌شود.

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز که دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در جهان هستند، ظرفیت بالایی برای به دست آوردن درآمد از ذخایر خدادادی گاز طبیعی خود با استفاده از توسعه صنایع پتروشیمی و ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالاتر دارند.

برای بسیاری از کشورها، ایجاد یک زنجیره ارزش پتروشیمی می‌تواند تعدادی از مزایای بالقوه را برای اقتصاد و جوامع انها تضمین کند که اینها شامل تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی از یک منبع عمده درآمدهای صادراتی است. رشد اقتصاد ملی بیشتر از طریق افزودن ارزش به مواد خام، درآمدهای صادراتی پایدار در میان نوسان‌های قیمت نفت و گاز، مزایای بالقوه اجتماعی-اقتصادی در سطح دولتی (ایجاد شغل، دستمزدهای بالاتر) و مزایای بالقوه محیط زیستی توسعه صنعت پتروشیمی نیز از جمله این موارد به شمار می‌آیند.

صنعت پتروشیمی در سال های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف همچنان پیشرو در صنعت پتروشیمی جهانی هستند، در حالی که هر کشور عضو این مجمع نقاط قوت خاص خود را دارند و دارای بعضی از مزایای مشترک هستند.

نخست، مزیت عمده کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در دسترس بودن منابع گاز طبیعی است که یکی از مواد اولیه اصلی در صنعت است و بیش از 70 درصد از ذخایر گاز طبیعی اثبات شده جهانی در آنجا متمرکز شده است.

دوم، تولیدکنندگان پتروشیمی در کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف احتمالاً مواد اولیه ارزان قیمت خواهند داشت و در این زمینه آنها در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان به‌ویژه در اروپا و آسیا دارای مزیت رقابتی هستند به‌طوری که قیمت گاز طبیعی نسبتاً پایین‌تر از قیمت‌های جهانی نفت خام و زغال سنگ است.

سوم، اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین دارای زیرساخت‌های مربوطه و شبکه‌های تأمین یکپارچه هستند. افزون بر این، آنها دارای تخصص تثبیت شده در جنبه‌های مدیریتی و فنی صنعت هستند. افزون بر این، این انجمن به کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف فرصتی منحصر به‌فرد برای همکاری و به اشتراک‌گذاری دانش و بهترین شیوه‌ها ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نشان می دهد که ظرفیت زیادی برای کشورهای عضو این نهاد وجود دارد تا با استفاده از گاز طبیعی به عنوان خوراک در مجتمع‌های پتروشیمی درآمد به دست آورند. این شرایط در کنار نقش پیش‌رو آنها به‌عنوان تأمین‌کننده قابل اعتماد محصولات پتروشیمی در سطح جهان، فراوانی ذخایر گاز طبیعی دست نخورده و چشم‌انداز روشن تقاضا برای پتروشیمی‌ها اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن