افزایش مجدد قیمت لیتیوم در سال جدید

جهش قیمت لیتیوم با تقاضای زیاد و عرضه کم خودروهای برقی

به گفته فعالان بازار، احتمالا شاهد افزایش قیمت‌ لیتیوم در سال جدید میلادی خواهد بود. انتظار می‌رود عرضه خودرروهای برقی باوجود تقاضای صعودی ناشی از پذیرش شتابان این اتومبیل‌ها در سراسر جهان، کم باقی بماند. اگرچه می‌توان انتظار داشت مقداری اصلاح قیمت به دلیل کاهش رشد در بازار چین انجام شود.

با افزایش استقبال از خودروهای برقی، پیش‌بینی برخی از کارشناسان این است که شکاف بین عرضه و تقاضای لیتیوم در سال 2023 همچنان باقی خواهد ماند. براساس پیش‌بینی برخی دیگر، این شکاف حتی بیشتر هم خواهد شد.

جان واکر، مدیرعامل شرکت Tees Valley Lithium گفت که انتظار می‌رود قیمت‌ در چند سال آینده در سطوح فعلی باقی بماند. فرانسیس ویدین، مدیرعامل منابع انرژی ولکان نیز اعلام کرد: «در حالی که عادی‌سازی برخی از قیمت‌های نقدی فعلی امکان‌پذیر است، اما به عنوان طرف قرارداد، معتقدیم که بازار در سال 2023 با عرضه ناکافی مواجه خواهد بود.»

مدیران تولیدکننده لیتیوم شیلیایی SQM نیز در کنفرانس فصلی 17 نوامبر خود گفتند که دوران قفل شدن قیمت‌های ثابت لیتیوم رد شده، زیرا در حال مذاکره برای تماس‌های بلندمدت عرضه با مصرف‌کنندگان هستند. آنها گفتند: «مطمئنیم که افزایش تقاضای خودروهای برقی، بازار را فشرده‌تر از قبل نگه می‌دارد.» این شرکت اعلام کرد به استفاده از قراردادهای شاخص برای معیار قیمت‌های خود ادامه خواهد داد و مدعی شد که این سالم‌ترین راه برای بستن قرارداد، زمانی که دارای محصول هستید، به شمار می‌رود.

دیروز، 22 دسامبر، S&P Global Commodity کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم موجود در دریا را 75000 دلار در هر تن CIF (هزینه به علاوه بیمه و حمل و نقل) شمال آسیا و 81000 دلار CIF (هزینه به علاوه بیمه و حمل و نقل)شمال آسیا ارزیابی کرد که به ترتیب نشان‌دهنده 122 درصد و 156 درصد افزایش از ابتدای سال 2020 هستند.

در همین حال نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در بازار آسیا دیدگاه محافظه‌کارانه‌تری از قیمت لیتیوم ارائه کرد. بر اساس آخرین نظرسنجی چشم‌انداز فلزات باتری، بیش از نیمی از 26 شرکت انتظار داشتند که قیمت لیتیوم چین در سال 2023 به کمتر از 500000 یوآن در هر تن و قیمت لیتیوم شمال آسیا به کمتر از 70000 دلار در هر تن برسد.

قیمت لیتیوم چین در اوایل نوامبر به دلیل قطع گسترده برق و کنترل همه‌گیری مجدد کرونا در استان‌های تولیدکننده کلیدی مانند سیچوان و جیانگ‌شی، برای مدت کوتاهی به مرز 600000 یوآن در هر تن رسید. در همان دوره، حراج‌های اسپودومن Pilbara Minerals همچنان به فروش در بالاترین سطح خود ادامه دادند و قیمت در حراج 14 نوامبر به رکورد 7805 دلار در هر تن رسید که باعث تقویت بازار شد.

اما قیمت‌ها از آن زمان به دلیل کاهش تولید پیش‌سازهای پایین‌دستی و تولید باتری‌ها کاهش یافته و با 3 ماهه مشابه سال گذشته که تقاضا رونق گرفت، کاملاً مغایرت دارد. ارزیابی کربنات لیتیوم و هیدروکسید لیتیوم داخلی چین در 20 دسامبر 548000 یوان بر تن DDP (دراین حالت، هزینه حمل و نقل و کارگر برعهده فروشنده است) چین و 555000 یوان در هر تن DDP چین بود که از ابتدای سال 2022 به ترتیب 94 درصد و 155 درصد افزایش داشتند.

درصد زیادی از کارشناسان انتظار داشتند که حذف یارانه‌های خودروهای برقی چین باعث کاهش فروش کلی خودروهای برقی در سال 2023 شود. دلیل آنها افزایش سرسام‌آور قیمت‌های لیتیوم و بالا رفتن هزینه‌های بسته باتری برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته بود.

یک سازنده باتری چینی گفت: «فروش افزایش خواهد یافت اما نه به سرعت قبل. این افزایش روند صعودی کندی خواهد داشت.»

در بالادست، شرکت‌کنندگان درمورد اینکه آیا قیمت کنسانتره اسپودومن (یک ماده خام کلیدی برای تولید نمک لیتیوم) در سال 2023 در سطوح بالا ادامه خواهد داشت یا خیر، اختلاف نظر دارند. حدود 46 درصد معتقد بودند قیمت‌ها همچنان در سطوح بالا باقی خواهند ماند، در حالی که 39 درصد معتقد بودند با راه افتادن پروژه‌های جدیدتر، شاهد روندی غیر از این خواهیم بود.

یکی از صاحبان معادن گفت: «کسری باید باقی بماند، اگرچه باید از مرحله کمبود حاد اخیر که تجربه کرده‌ایم، عبور کنیم.»

افزایش قیمت لیتیوم راه را برای مواد شیمیایی جایگزین مانند باتری‌های یون-سدیم هموار کرده است. در حالی که این امر در چین مورد توجه قرار گرفته، 73 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند این مسئله تهدیدی جدی برای تقاضای لیتیوم ایجاد نمی‌کند.

آیا باید منتظر لیتیوم مازاد بود؟

با نگاهی به آینده، شاهد دودستگی منابع بازار درمورد اینکه آیا در سال جدید عرضه به تقاضا می‌رسد یا خیر هستیم.

براساس پیش‌بینی تحقیقات فلزات و معادن S&P Global Market Intelligence عرضه مواد شیمیایی لیتیوم را 858000 تن معادل کربنات لیتیوم در سال 2023 خواهد بود که از 668000 تن پیش‌بینی شده برای سال 2022 پیشی گرفته است. براساس برآوردها، بازار در سال 2023 با مازاد کوچک 2000 میلیون تنی مواجه می‌شود که در هر صورت نسبت به کسری 15000 تنی در سال 2022 بهتر خواهد بود.

براساس پیش‌بینی‌های اوایل نوامبر، با افزایش عرضه، میانگین قیمت کربنات لیتیوم در سال 2023 با 10 درصد کاهش سالانه به 45833 دلار در هر تن CIF آسیا خواهد رسید. آلیس یو، تحلیلگر ارشد، گفت که پیش‌بینی قیمت در بالاتر از 40000 دلار در تن، همچنان سه تا پنج برابر بیشتر از قیمت‌ لیتیوم در سال‌های بین 2019-2021 بود.

با این حال، اگرچه ممکن است بازار نسبت به سناریوی افراطی سال 2022 متعادل‌تر باشد، باتوجه به چالش‌های مرتبط با توسعه پروژه‌های عرضه موجود، یا راه‌اندازی و افزایش سرعت، همچنان خطر کسری معنادار وجود دارد. دیل فرگوسن، مدیرعامل Savannah Resources گفت: «ساوانا انتظار دارد که بازار تا سال 2024 بسیار فشرده باقی بماند.»

در بلندمدت، بازیگران بازار، صعودی باقی ماندند و محدودیت‌های عرضه و تقاضای انبوه برای نمک‌های لیتیوم را دو عامل اصلی تغییرات بازار ذکر کردند.

در نهایت حتی با فرض اینکه همه پروژه‌های لیتیوم جدید برنامه‌ریزی‌شده بدون تأخیر اجرا شوند، باتوجه به اهداف اعلام‌ شده قطعه‌سازها و تولیدکنندگان باتری، باتوجه به اهداف دولتی و تقاضای مشتریان برای خودروهای الکتریکی، همچنان شاهد شکاف عرضه و تقاضا خواهیم بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن