بازگشت ژاپن به استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای

ژاپنی‌ها در پی فراموشی خاطره نیروگاه فوکوشیما

هیئت مشاوران فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، طرحی را برای افزایش طول عمر رآکتورهای هسته‌ای ژاپن تا بیش از 60 سال و ساخت واحدهای جدید برای جایگزینی آنهایی که از رده خارج شده‌اند، تصویب کرد. به این ترتیب سیاست‌های اعمال شده پس از فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 معکوس شدند.

تصمیم این کمیته با حمایت کیشیدا نشان‌دهنده تغییر در افکار عمومی ژاپن است. ژاپن کشوری است متکی به واردات انرژی‌های فسیلی و در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین با خطر خاموشی مواجه شده است. دست و پنجه نرم کردن ژاپنی‌ها با تغییرات شدید آب و هوایی نیز به تصویب چنین قانونی کمک خواهد کرد.

در حالی که برای سال‌ها، جهانیان شاهد تظاهرات گسترده ژاپنی‌ها برای لغو ساخت نیروگاه‌های انرژی اتمی و خاموشی نیروگاه‌های باقیمانده بودند، نظرسنجی‌های اخیر حاکی از افزایش حمایت از راه‌اندازی مجدد واحدهای بیکار و حتی ساخت نیروگاه‌های جدید است.

کیشیدا روز پنجشنبه در جلسه هیئت «تحول سبز» خود که متشکل از مدیران تجاری و دانشگاهیان است، گفت که دولت در نظر دارد در جلسه بعدی، قانونی را به مجلس ارائه کند تا این برنامه‌ را به صورت اساسی به مرحله اجرا درآورد.

روزنامه نیکی ژاپن گزارش داد که این پیشنهاد برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد و سپس ممکن است تا فوریه به تصویب کابینه برسد. پس از اینکه قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ در سال جاری میلادی به دلیل تهاجم روس‌ها به اوکراین رکوردزنی کرد، ژاپن در حال پیوستن به تغییرات جهانی و روی آوردن دوباره به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای است،

کیشیدا همچنین اعلام کرد دولت او برای کمک به مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به هدف کربن صفر در سال 2050 به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای روی آورده است.

نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی کاریوا متعلق به شرکت توکیو الکتریک در استان نیگاتا

آیا بحران جهانی انرژی باعث احیای نیروگاه‌های هسته‌ای در آسیا می‌شود؟

نظرسنجی روزنامه یومیوری در آگوست 2022 نشان داد که 58درصد از مردم ژاپن از راه‌اندازی مجدد رآکتورهای بیکار حمایت می‌کنند. این اولین بار بود که اکثریت مردم چنین ایده‌ای را از زمان طرح اولیه این سوال در سال 2017 تایید کردند. نظرسنجی جداگانه‌ای توسط رادیو و تلویزیون رسمی ژاپن (NHK) در اوایل این ماه انجام شد که طی آن 45 درصد موافق، 37 درصد مخالف و 18 درصد رای ممتنع به استفاده مجدد از انرژی هسته‌ای دادند.

البته کار دولت ژاپن برای راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های بیکار یا ساخت نیروگاه‌های جدید چندان هم راحت نیست. این دولت هنوز با مخالفت ساکنان محلی مواجه است و پرونده‌های قضایی مربوط به نگرانی‌های ایمنی، کماکان بسیاری از راکتورها را خاموش نگه می‌دارد.

از وقوع زلزله 9 درجه‌ای و رخ دادن فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما تنها یک‌سوم از راکتورهای قابل بهره‌برداری ژاپن مجدداً راه‌اندازی شده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن