اولین قربانی سیاست‌های جدید شرکت شل

بی‌میلی غول نفتی به انرژی‌های تجدیدپذیر

سیاست‌های جدید «شل» باعث شد اولین مدیر رده بالای این شرکت که با کاهش سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر مخالف بود، کناره‌گیری کند.

حدود دو هفته پس از آنکه وائل ساوان، مدیرعامل جدید «شل»، اعلام کرد قصد افزایش تولید نفت و گاز را دارد و از مخالفتش با سرمایه‌گذاری بیشتر روی انرژی‌های تجدیدپذیر سخن گفت، سخنگوی شرکت «شل» اعلام کرد توماس بروستروم، مدیر واحد انرژی‌های تجدیدپذیر «شل»، این شرکت را ترک می‌کند.

او در فوریه 2022 پس از کنار رفتن الیزابت برینتون رئیس بخش انرژی‌های تجدیدپذیر «شل» شد. عمر ریاست برینتون بر این بخش کمتر از دو سال بود. بروستروم آگوست 2021 از شرکت بزرگ بادی فراساحلی «اورستد» نروژ به «شل» ملحق شد تا هدایت بخش تولید انرژی برق از باد فراساحلی را برعهده بگیرد.

«شل» در ماه‌های اخیر پروژه‌های متعددی از جمله تولید برق از توربین‌های بادی، سوخت هیدروژنی و همچنین تولید سوخت‌های زیستی را به دلیل پیش‌بینی بازدهی ضعیف لغو کرده است. این شرکت همچنین در حال خروج از خرده‌فروشی برق اروپاست که تا چند سال پیش به عنوان یکی از موارد کلیدی و سودآور در انتقال انرژی تلقی می شد.

افزایش قیمت نفت و گاز در سال 2022 باعث شد سود شرکت «شل» به طور محسوسی افزایش پیدا کند و به رقم بی‌سابقه 40 میلیارد دلار برسد.

چهاردهم ژوئن وائل ساوان، مدیرعامل جدید «شل» که در ژانویه 2023 کار خود را آغاز کرد، اعلام کرد به تولید نفت و گاز بازمی‌گردد و سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را به دنبال فشار سرمایه‌گذاران برای تمرکز بر سودآورترین موارد، کاهش می‌دهد.

منبع: GETTY IMAGES

ساوان همچنین ساختار مدیریتی جدیدی را به هیئت مدیره این شرکت معرفی کرد که نقش بروستروم در آن حذف شده بود و مسئولیت‌هایش بین معاونان واحدهای کوچک‌تر تقسیم شده بود. با این حال، سخنگوی شل اعلام کرد: «توماس بروستروم به انتخاب خودش و برای یک فرصت شغلی خارجی، شل را ترک می‌کند.»

جانشین او گرگ جوینر، معاون فعلی «شل انرژی» استرالیا، کار خود را به به عنوان رئیس «واحد انرژی اروپا و بازارهای نوظهور» شروع خواهد کرد. آجی شاه رهبری «تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در آسیا» را برعهده خواهد داشت و ریاست «واحد مهندسی باد فراساحلی» نیز برعهده مایک پارکر خواهد بود.

مدیرعامل «شل» قبلا اعلام کرده بود برای بازیابی اعتماد سرمایه‌گذاران، تولید نفت خود را ثابت یا کمی بالاتر نگه می‌دارد، زیرا سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر بازدهی کمی برای این شرکت داشته، در حالی که سود استخراج و فروش نفت و گاز افزایش چشمگیری داشته است.

او که در ژانویه 2023 با وعده بهبود عملکرد «شل» به دلیل عقب افتادن سهام آن از رقبا، سکان هدایت این شرکت را به دست گرفت، گفته که تمرکز روی نفت و گاز برای سال‌های آینده در دستور کار «شل» باقی خواهند ماند. به گفته ساوان «تلاش برای تغییر تولید انرژی از مسیرهای کم‌کربن نباید به قیمت کاهش سود شل تمام شود.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن