اوکراین انهدام کشتی جنگی موشک‌انداز روسیه را تایید کرد

اوکراین از انهدام یک ناو جنگی موشک‌انداز روسیه در بندر کشتی‌سازی کرچ خبر داد. وزارت دفاع روسیه آسیب دیدن یک کشتی را تأیید کرد. فرماندار کریمه اشغالی می‌گوید، از ۱۵ موشک شلیک‌شده ۱۳ موشک خنثی شده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز»  از دویچه وله، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد در حمله به کارخانه کشتی‌سازی در شبه‌جزیره کریمه اشغالی، یک ناو جنگی جدید روسیه را منهدم کرده است. سرلشکر میکولا اولِشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین در کانال تلگرامی خود، اصابت موشک به کشتی را تایید کرد.

وزارت دفاع روسیه پیش از این از آسیب دیدن یک کشتی خبر داده بود. به گفته فرمانده نیروی هوایی اوکراین، قرار بود از این کشتی جنگی ناوگان دریای سیاه روسیه برای پرتاب موشک‌های کروز استفاده شود.

سرگئی آکسیونوف، فرماندار کریمه اشغال‌شده توسط روسیه در تلگرام گفت که پدافند هوایی روسیه در منطقه کرچ فعال شده و موشک‌هایی را بر فراز شبه‌جزیره رهگیری کرده است. پس از آن زباله‌های یک موشک بر روی یک اسکله خشک افتاده و هیچ آسیبی در پی نداشته است. این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، یک کشتی آسیب دیده است. این وزارتخانه در بیانیه خود گفت که این حمله می‌تواند اثربخشی رزمی مسکو را تضعیف کند. گفته می‌شود، از ۱۵ موشک کروز شلیک شده، ۱۳ موشک خنثی شده‌اند.

 

مقامات مسکو نگفته‌اند کدام کشتی آسیب دیده است. وبلاگ‌نویسان طرفدار اوکراین ادعا کردند که این حمله به ناو روسی “آسکولد” اصابت کرده است. این ناو موشک‌انداز از سری “کاراکورت” یکی از مدرن‌ترین کشتی‌های نیروی دریایی روسیه است. این کشتی که در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار به آب انداخته شد، مجهز به موشک‌های کروز است.

ناوگان جنگی دریای سیاه روسیه مستقر در کریمه در ماه‌های اخیر با چندین ضربه روبرو بوده است. در اواسط ماه سپتامبر، زیردریایی “روستوف روی دُن” و کشتی پهلوگیر “مینسک” در حمله به بندر سواستوپل به شدت آسیب دیدند. چند روز بعد موشک به مقر ناوگان دریای سیاه اصابت کرد. اوکراین در اوایل ماه اوت از آسیب به کشتی پهلوگیر “اولِنگورسکی گورنیاک” توسط یک پهپاد دریایی خبر داد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ با اشغال شبه‌جزیره اوکراینی کریمه، با نقض قوانین بین‌المللی آن را ضمیمه سرزمین خود اعلام کرد. کیف بارها تاکید کرده است که می‌خواهد این شبه‌جزیره را آزاد کند. پل نزدیک بندر کرچ که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس کرملین در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد، مسیر مهمی برای تامین تجهیزات روسیه در جنوب اوکراین است.

در اواخر اکتبر ۲۰۲۲، یک انفجار باعث توقف رفت‌و‌آمد روی پل برای چندین ماه شد. در پی آن حملات با پهپادهای دریایی و موشکی اوکراین شدت گرفت.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن