اوکراین: روسیه توافق انتقال گاز را تمدید نخواهد کرد

شرکت دولتی نفت‌ و گاز (Naftogaz) اوکراین می‌گوید روسیه قصد ندارد تا قرارداد انتقال گاز از خاک اوکراین به اروپا را بعد از سال 2024 که قرارداد فعلی به اتمام می رسد تمدید کند.

به گزارش «انرژی امروز» خبرگزای راشا تودی گزارش داد که یوری ویترنکو، مدیرعامل شرکت نفت و گاز به رویترز گفته است که روس ها هیچ اشاره ای به مذاکره برای عقد یک قرارداد جدید نداشته اند.

او ادامه داد: ما در این خصوص با آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها صحبت کرده‌ایم و گفته‌ایم که همه ما مایلیم انتقال گاز از خاک اوکراین ادامه یابد اما روسیه هیچ تمایلی به آغاز این مذاکرات ندارد.

انتقال گاز از روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین بخش لاینفک اقتصاد اوکراین به شمار می‌رود و این کشور سالانه میلیاردها دلار بابت این انتقال از غول نفت و گاز روسی گازپروم دریافت می‌کند.

خبرگزاری راشاتودی مدعی است که این تاسیسات قدیمی هستند و در واقع در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق توسط مسکو ساخته شده‌اند.

اکنون که خط لوله نورد استریم 2 تکمیل شده، خط لوله‌ای که بسیار بین کشورهای اورپایی و آمریکا بحث برانگیز است و بدون اینکه از خاک اوکراین عبور کند روسیه را از طریق بستر دریای بالتیک به آلمان متصل می‌کند، بسیاری در کیِف بر این باور هستند اقتصاد اوکراین با مشکل مواجه خواهد شد چون خطوط لوله اوکراین برای اروپایی دیگر خط لوله‌ای حیاتی به حساب نخواهد آمد.

شرکت گاز پروم روسیه و شرکت نفت و گاز اوکراین

اوایل امسال ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، گفته بود نورد استریم 2 «اوکراین را از خطوط لوله عرضه گاز منفک خواهد کرد» که در این صورت «هزینه‌ای برابر با 3 میلیارد دلار در سال» برای اوکراین به همراه خواهد داشت.

او به نمایندگان کنگره آمریکا گفته بود که در این صورت هیچ پولی برای پرداخت به ارتش اوکراین در اختیار نخواهیم داشت.

صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرده است که ضرری که اوکراین خواهد رسید کمتر خواهد بود اما باز هم می‌تواند برای اقتصاد این کشور بسیار بزرگ باشد.

بر اساس اعلام این موسسه بین المللی مالی، اوکراین به طور متوسط سالانه کمی بیش از 2.5 میلیارد دلار تنها از انتقال گاز روسیه از خاک کشور خود پول دریافت می‌کرد. انتظار می‌رود حالا میزان دریافتی اوکراین به 1.2 میلیارد دلار کاهش یابد.

خط لوله نورد استریم 2 تکمیل شده اما هنوز راه اندازی نشده است چون مجوزهای لازم از سوی اتحادیه اورپا اعطا نشده است.

خط لوله نورد استریم 2 از زیر دریای بالتیک
برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن