توانیر و شهرداری تهران به‌دنبال همكاری مشترك در کاهش مصرف انرژی پایتخت

اولین قدم برای هوشمندسازی خرید 50 اتوبوس برقی بوده است

در دیدار مدیرعامل شركت توانیر با شهردار تهران، در زمینه همكاری‌های مشترك بحث و تبادل نظر شد.

به‌ گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در این نشست علیرضا زاكانی شهردار تهران، اعمال مدیریت بهینه مصرف در حوزه روشنایی معابر شهری، فضاهای سبز و ساختمان‌های اداری با بهره‌گیری از سامانه‌های نوین روشنایی و لامپ‌های فوق كم مصرف را پراهمیت خواند و گفت: آرمان بلند ما در این بخش این است كه بتوانیم گاز را از تهران حذف كنیم و شهر بر مدار برق اداره شود.

شهردار تهران با بیان اینكه برای اجرای برنامه‌ها، هیئت مشتركی را تشكیل می‌دهیم تا تفاهم‌نامه‌ای منعقد و مسائل را تعیین تكلیف كنیم، گفت: در خصوص هوشمندسازی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از امكانات سوخت‌های غیر فسیلی نیز ظرفیت‌های گسترده‌ای در تهران وجود دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه اولین قرارداد را برای خرید 50 اتوبوس برقی برای استفاده در خیابان جمهوری را بستیم، همچنین باید در خصوص وضعیت اتوبوس در تهران بعد از جبران مافات فعلی و نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها به سمت اتوبوس‌های برقی و یا خودروهای هیبریدی در شهر برویم.

زاكانی اضافه كرد: در بحث موتورهای برقی مذاكراتی با شركت‌های سازنده انجام و پیشنهاد دادیم كه اگر این موتورها یك اتاقك داشته باشند جنبه ایمنی بالاتری داشته و آلودگی هوا هم از سوی موتورسیكلت‌ها برطرف شود.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: در حال حاضر بین 3 تا 4 میلیون موتورسیكلت در شهر وجود دارد كه كارگروهی تشكیل دادیم تا هم هویت موتور با صاحبش مشخص و هم با سیستم كنترل عبور، تبدیل موتورهای كاربراتوری به برقی را دنبال كنیم.

زاكانی بیان كرد: این كارگروه مستمر باشد تا صرفه‌جویی ایمنی و توجه به مسائل زیست محیطی را باهم داشته باشیم. تیم مشترك با معاونت‌های مختلف به صورت دوره ای جلسه و پیوست‌های كارشناسی داشته باشند تا با عملیاتی كردن آن بتوان چهره شهر را تغییر داد.

آمادگی توانیر برای همكاری در زیباسازی و كاهش مصرف انرژی پایتخت

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شركت توانیر نیز در این خصوص گفت: اقدامات ما در این حوزه باعث می‌شود هم شهر زیبا شود و هم مصرف انرژی كاهش پیدا كند و اگر شهرداری تهران وارد این عرصه شود الگوی سایر شهرها خواهد شد.

مدیرعامل شركت توانیر افزود: بحث شبكه‌های فرسوده در هسته مركزی شهر تهران بسیار مهم است و در بخش زمین و امكانات در این موضوع فرصت‌های خوبی داریم كه باید همكاری فی مابین انجام شود.

متولی زاده همچنین خاطرنشان كرد: همچنین یكی از مهمترین موارد آلاینده مربوط به مجموعه‌های متحرك از جمله موتورسیكلت است كه باید شرایط استفاده از موتورهای برقی را فراهم كنیم و این یك فرصت مناسب است.

در این نشست آرش كردی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران نیز درباره وضعیت برخی از پست‌های داخل تهران گفت: در مناطق كریمخان و پونك پست‌های فرسوده و قدیمی داریم و باید زمینه‌ای فراهم شود تا هیئت مشتركی بین شهرداری و صنعت برق برای مشخص شدن وضعیت این زمین‌ها كه بعضا می‌تواند كاربری تجاری هم داشته باشد تشكیل و یك تفاهم و قرارداد انجام شود.

كردی با بیان اینكه خطوط هوایی موجود در تهران دارای حریم هستند، خاطرنشان كرد: به دلیل مسائل زیست محیطی و مبلمان شهری، شهرداری تقاضای جابجایی آنها را دارد.

وی افزود: در واقع بحث آزادسازی حرایم در این خطوط مطرح است و مناطق مشتركی داریم كه جای كار دارد.

در ادامه این نشست، سرپرست شركت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز با بیان اینكه بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، مصرف برق 5 هزار و 500 مگاواتی در انتظار شهر تهران است، گفت: با بهره‌گیری از تمامی توان فنی متخصصان خود در تلاشیم تا با اعمال مدیریت مصرف 1000 مگاواتی مانع از بروز مشكلات برای شهروندان تهرانی شویم.

كامبیز ناظریان افزود: 370 هزار شعله چراغ و 10 هزار كیلومتر مسیر روشنایی در شهر داریم و با برنامه‌ریزی كه انجام شده است تا پایان سال آینده 70 هزار شعله لامپ معابر شهری تهران با لامپ‌های فوق كم مصرف جایگزین خواهد شد تا ضمن زیباسازی هرچه بیشتر فضای شهر و كاهش هزینه‌های فنی این بخش، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را نیز در حوزه روشنایی معابر پایتخت شاهد باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن