اوگاندا و دوراهی کسب درآمد نفتی یا حفظ محیط زیست

ساخت بزرگ‌ترین خط لوله نفت گرم جهان در شرق آفریقا

حفاری برای استخراج نفت در اوگاندا و یکی از میدان‌های تحت کنترل چین در اوگاندا آغاز شده و این کشور ِ واقع در شرق آفریقا انتظار دارد تا سال 2025 تولید نفت خود را آغاز کند.

سالومون موییتا، سخنگوی وزارت انرژی و توسعه معدنی اوگاندا، گفت: «آغاز حفاری در میدان نفتی کینگ‌فیشر در منطقه کیکوبه گامی مهم به سمت دستیابی به تولید تجاری نفت خواهد بود.»

این پروژه از زمان اکتشاف به دلیل پیش‌بینی ایجاد مشکلات زیست‌محیطی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

اداره این میدان نفتی با شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) است. تخمین زده می‌شود که ذخایر نفت قابل استحصال اوگاندا، حداقل 1.4 میلیارد بشکه باشد.

موییتا همچنین گفت: «ساخت خط لوله نفت خام شرق آفریقا به طول 897 مایل (1443 کیلومتر) که توسط دو شرکت توتال انرژی و و فلات قاره چین برنامه‌ریزی شده، امسال بین اوگاندا و بندر تانگا در اقیانوس هند (در تانزانیا) آغاز می‌شود.» این خط لوله درصورت اتمام، تبدیل به طولانی‌ترین خط لوله نفت گرم جهان خواهد شد.

دکل حفاری میدان نفتی کینگ‌فیشر متعلق به شرکت ملی نفت فراساحلی چین (AP)

براساس گفته‌های سخنگوی وزارت انرژی و توسعه معدنی اوگاندا، این خط لوله باید تا سال 2025 تکمیل شود. فعالان محیط زیست درمورد اثرات منفی این پروژه بر جوامع محلی و محیط زیست اوگاندا ابراز نگرانی کرده‌اند.

رئیس‌ جمهوری اوگاندا سال گذشته با قطعنامه‌ پارلمان اتحادیه اروپا که از جامعه بین‌الملل خواسته بود فشار حداکثری را بر مقامات اوگاندا و تانزانیا و همچنین مشوقان پروژه و ذی‌نفعان آن، برای حفاظت از محیط زیست و توقف پروژه اعمال کند، به شدت مخالفت کرده بود.

تاکید این قطعنامه بر روی فعالیت‌های استخراجی در اکوسیستم‌های حفاظت شده و حساس، از جمله سواحل دریاچه آلبرت در اوگاندا و تاثیرات منفی آن بر زیست‌بوم این مناطق بود.

پارلمان اتحادیه اروپا هشدار داده بود که تاسیس و راه‌اندازی این خط لوله، یکصدهزار نفر را در معرض خطر قریب‌الوقوع جابه‌‌جایی اجباری، آن هم بدون تضمین مناسب برای غرامت کافی، قرار خواهد داد.

سازمان ملی مدیریت محیط زیست اوگاندا اعلام کرده طی همکاری با دولت به دنبال کاهش نگرانی‌های زیست محیطی است.

در همین حال مقامات اوگاندا تاسیس این خط لوله را کلید توسعه اقتصادی کشور خود می‌دانند. آنها تاکید می‌کنند درآمد حاصل از استخراج و فروش نفت، می‌تواند میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را از فقر نجات دهد.

سخنگوی وزارت انرژی و توسعه معدنی اوگاندا تاکید کرد هزاران خانواده که به دلیل اجرای این پروژه از محیط مسکونی خود به مناطق دیگر منتقل شده‌اند، غرامت دریافت کرده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن