اکسون از حفاری در برزیل دست کشید

بی‌نتیجه ماندن تلاش 4 میلیارد دلاری غول نفتی تگزاس

شرکت اکسون موبیل به تلاش برای یافتن نفت در برزیل پایان داد. غول نفتی تگزاس پس از سومین تلاش منجر به شکست در یافتن مقادیر مناسب نفت خام در آب‌های عمیق برزیل در سال گذشته، آخرین حفاری‌اش را نیز در زمین‌های فراساحلی که با شرکای خود در سال 2017 به مبلغ 4 میلیارد دلار آغاز کرده بود، متوقف کرد.

مقامات اکسون اعلام کردند زمین‌شناسان و مهندسانی را که در این حفاری طولانی‌مدت کار کرده بودند از دفاتر خود در ریودوژانیرو به کشورهای دیگر از جمله گویان، آنگولا و کانادا منتقل کرد‌ه‌اند. اکسون همچنین اعلام کرد از حضور در آخرین حراج اکتشاف دریایی نفت در برزیل در دسامبر گذشته صرف‌نظر کرده است.

در دسامبر 2022، دارن وودز، مدیر اجرایی اکسون، به برزیل به عنوان یکی از فرصت‌های رشد اصلی و بخشی از سبد توسعه و عرضه کم‌هزینه گاز طبیعی صادرات آن، در کنار گویان، حوضه پارمین در غرب تگزاس و نیومکزیکو اشاره کرده بود.

اکسون 6 سال پیش مجدداً وارد برزیل شد و امیدوار بود بتواند موفقیت‌هایی را تکرار کند که سایر حفاری‌هایش طی بیش از یک دهه گذشته در اکتشافات فراساحلی برزیل داشتند.

یکی از تاسیسات حفاری اکسون در گویان

برزیل جزو معدود کشورهای جهان است که شرکت‌های بزرگ نفتی هنوز برای جستجوی نفت، در آنها هزینه می‌کنند. برزیل در حال حاضر داغ‌ترین بازار برای دکل‌های حفاری دریایی است که توسط شرکت دولتی پتروبراس هدایت می‌شود.

براساس اعلام اکسون، این شرکت قصد دارد قسمت عمده بودجه سرمایه سالانه خود را تا سقف 25 میلیارد دلار در سال جاری در قاره آمریکا، با تمرکز بر نیمکره غربی، خرج کند. این نشان‌دهنده اولویت‌دهی شرکت به افزایش بازده برای سهامداران و کاهش پروژه‌های پرهزینه حفاری است.

طبق گزارش سال گذشته فکت‌ست، اکسون مقداری از دارایی‌هایش در چاد، کامرون، مصر، عراق و نیجریه را به همراه برخی از دارایی‌های قدیمی‌اش در ایالات متحده و کانادا فروخت یا برای فروش عرضه کرد. این بیشترین حجم فروش اموال این شرکت از سال 2018 بوده است. اکسون از سال 2018 برای فروش حداقل 15 میلیارد دلار از دارایی‌‌هایش برنامه‌ریزی کرده بود تا روی باارزش‌ترین داشته‌هایش متمرکز باشد.

این شرکت در سال 2021 دو چاه را در حوضه‌های کامپوس و سانتوس برزیل حفر کرد که اگرچه به نفت رسید اما حجم آن برای صادرات مناسب نبود. سپس چاه سوم را در حوضه سرگیپ-آلاگواس حفاری کرد که نتیجه‌گیری از حجم نفت آن هم ناامیدکننده بود.

شکست اکسون در برزیل همزمان با موفقیت این شرکت در گویان است. بنا به گفته تحلیلگران اکسون 6 دکل حفاری دارد که در گویان کار می کنند و انتظار می رود در ماه‌های آینده قراردادهای بیشتری نیز با این کشور ببندد. گویان در همسایگی برزیل قرار دارد.

حفر چاه‌های واقع در آب‌های عمیق در نزدیکی برزیل معمولاً بین 100 تا 150 میلیون دلار هزینه دارد. پس از بی‌نتیجه ماندن حفر سه چاه، اکسون حداقل برای سال جاری میلادی برنامه‌ای برای حفر چاه اکتشافی جدید در این منطقه ندارد.

سایر شرکت‌های نفتی غربی نیز در سال‌های اخیر برای دستیابی به اکتشافات تجاری سودده با مشکل مواجه شده‌اند، اما شرکت‌های همتای اکسون همچون شل، بی‌پی و توتال انرژی کماکان به حفاری در برزیل ادامه می‌دهند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن