ایران در نیجریه جایگاه سی ان جی احداث می‌کند

عضو انجمن صنفی صنعت سی ان جی گفت: با مذاکرات صورت گرفته با نیجریه و پس از انجام شش ماه مطالعه مقرر شده تا ایران ۵۰۰ جایگاه دختر، ۴۰ جایگاه مادر، ۷۰ کارگاه تبدیل در این کشور احداث کند. همچنین یک میلیون خودرو بنزینی به خودروی سی ان جی تبدیل خواهد شد.

به گزارش  «انرژی امروز» از ایسنا، محمود قاسمی در نشستی خبری با بیان  این که برای انجام این فرایند نیازمند استفاده از تمام ظرفیت های موجود در کشور هستیم اظهار کرد: اجرای  این طرح به صورت سی ان جی و یا ال سی ان جی در مرحله انعقاد قرار داد مشخص خواهد شد و آن طور که مقرر شده اجرای این طرح در طول هفت سال به ثمر می رسد.

وی با بیان این که کشور نیجریه بازار خوبی برای ایران است چراکه سرمایه زیادی دارد و به دنبال جذب دانش فنی در این حوزه است گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته انجام این کار حدود دو و نیم میلیارد دلار به دنبال خواهد داشت و امیدواریم که این اتفاق رقم بخورد و به صورت یکپارچه و توانمند بتوانیم از ظرفیت شرکت های ایرانی استفاده کنیم.

عضو انجمن صنفی صنعت سی ان جی، با تاکید بر این که حدود ۳ سال بود که با طرف نیجریه ای در زمینه های مختلف به خصوص سی ان جی وارد مذاکره شدیم و در نهایت با توجه به رفت و آمدهایی که داشتیم، پیشنهاد دادیم تا از ظرفیت های سی ان جی موجود در ایران در این کشور استفاده شود. درنهایت نیز نیجریه، ایران را از نظر فنی و مهندسی در حوزه ی سی ان جی در سطح بالایی دید و این همکاری آغاز شد.

وی ادامه داد: نیجریه یک کشور با ظرفیت و قابلیت‌های زیادی است که ایران می تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند. البته از زمان تاسیس جمهوری اسلامی تاکنون نیز تداوم رابطه این دو کشور جزو دغدغه مقامات بوده و هر چند که فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد اما در هیچ دوران این ارتباط قطع نشد و اکنون نیز در تلاشیم تا این ارتباط را مستحکم‌تر کنیم.

او با تاکید بر این که ایران در حوزه فنی و مهندسی حرفی برای گفتن دارد گفت: در نیجریه رویکرد مثبتی نسبت به پتانسیل‌های ایران در این حوزه وجود دارد و با توجه به این که دولت آن کشور قصد دارد یارانه بنزین را قطع کند، این طرح برای آنها بسیار مقبول است.

وی تصریح کرد: با توجه به قیمت بنزین در نیجریه، اجرای این طرح برای آنها به صرفه بوده و می تواند  نقش زیادی در کشورشان داشته باشد.

قاسمی با بیان این که بیش از ۲۰ سال است که محور توسعه کشور بر مبنای گاز است تاکید کرد: در سال ۱۳۸۵ بحث دوگانه سوز کردن و تبدیل  خودروهای سواری در سطح کشور آغاز شد، با این ادبیات که برای کشور آورده زیادی داشته باشد، بی شک یکی از تاثیرات اجرای این طرح کاهش مصرف بنزین در کشور بود.

وی با بیان این که در مقطع زمانی توسعه سی ان جی متوقف شد اما در همان زمان شرکت هایی که از دانش نیروی انسانی با سابقه استفاده می کردند، به دنبال حل مسائل دیگر در کشور رفتند، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این راستا انجام دادیم، ایجاد خط انتقال خوراک برای پتروشیمی‌ها بود که توانستیم با این کار یک مساله کشور را حل کنیم.

عضو انجمن صنفی صنعت سی ان جی اظهار کرد که تا حدود سال ۱۳۹۸ که دوباره کشور توسعه صنعت انرژی را فعال کرد، اکنون در مرحله ای قرار داریم که یکی از بزرگترین پیمانکاران طرف قرارداد با وزارت نفت هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های صنعت سی ان جی برای توسعه گفت: در شهرداری مذاکراتی به منظور نوسازی اتوبوس‌های فرسوده انجام داده ایم و همچنین به وزارت کشور پیشنهاد دادیم تا اتوبوس‌های پایه گازسوز را توسعه دهد.

قاسمی با بیان این که اکنون مسیر صادرات را فعال کرده ایم و با چندین کشور در حال مذاکره هستیم تاکید کرد: با سوریه و ارواسیا این بحث را دنبال می کنیم.  در سوریه عملیات به مرحله اجرا نزدیک است. ما در آینده ای  نه چندان دور این کار را اجرایی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که به راحتی می توانیم خدمات فنی و مهندسی در حوزه سی ان جی را صادر کنیم گفت: این در حالی است که در ۱۵ سال پیش وارد کننده این خدمات بودیم.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن