ایران ظرفیت دستیابی به ترانزیت ۵۰ میلیون تنی را دارد

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: هدفگذاری ۵۰ میلیون تنی ترانزیت برای ایران نشان دهنده آن است که کشورمان ظرفیت این حجم از عبور کالا را دارد و در صورت عدم تحقق، ‌دستگاه‌های متولی باید این مساله را مورد آسیب‌شناسی قرار دهند.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش عبور کالای ترانزیتی از ایران از اهداف بلند مدت دولت سیزدهم و اولویت‌های وزارت راه و شهرساز قرار دارد، گفت: ایران دارای موقعیت ممتازی برای ترانزیت بوده و می‌تواند هم در کریدور شمال به جنوب و هم در کریدور شرق به غرب نقش خوبی ایفا کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به جریانات اخیر سیاسی میان روسیه و اوکراین، حجم بالایی از کالا هم از کشور روسیه و هم از کشورهای آسیای میانه می‌تواند به اقیانوس هند و کشورهای حوزه خلیج فارس برود.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی و بیش از ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر مسیرهای بزرگراهی، راه‌های اصلی و آزادراهی، موقعیت مناسبی برای ایران فراهم کرده و استفاده از این زیرساخت‌ها از اهداف ماست.

وی ادامه داد: روسیه حجم بالای ۲۰۰ میلیون تن عبور کالا با مقاصد مختلف را دارد که ایران می‌تواند سهم خوبی در جابجایی آن‌ها ایفا کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیزدهمین اجلاس حمل‌ونقل بین ایران و روسیه خاطر نشان کرد: در این اجلاس هدف ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالای روسیه از مسیر ایران تا سال ۲۰۲۳ مطرح شد و در اجلاس سه جانبه میان آذربایجان و ایران نیز ترانزیت ۱۵ میلیون تن برای این سه کشور در نظر گرفته شد.

افندی‌زاده ادامه داد: در اجلاس اخیر با کشورهای آسیای میانه نیز ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا مطرح شد که مجموع آن‌ها برای چند سال آینده به ۵۰ میلیون تن بار می‌رسد و باید با برنامه‌ریزی دقیق این بار را از کشورمان عبور دهیم.

تکمیل مسیر ریلی آستارا به رشت در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد

وی با تاکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه در شبکه ریلی و کامل شدن حلقه مفقوده آستارا به رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر گفت: با تکمیل این مسیر علاوه بر خط ریلی از سرخس به بندرعباس می‌توانیم مسیر دیگری راهم باز کنیم که از بندرعباس به آستارای جنوبی، روسیه و شمال ایران وصل شود و همه این موارد در دستور دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

افندی‌زاده تامین ناوگان و برطرف کردن موانع حمل‌ونقل را از دیگر ملزومات رشد ترانزیت دانست و گفت: ۸۵ درصد ترانزیت موجود مربوط به حمل‌ونقل جاده‌ای است و باید مسیرهایی با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان را تعریف کنیم که برقراری حمل و نقل ترکیبی بین بنادر و سیستم‌های ریلی و جاده‌ای به تحقق این موضوع کمک می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مسیر ۱۶۲ کیلومتری رشت_ آستارا از پروژه‌هایی است که جدیت زیادی برای اتمام آن وجود دارد و روسیه علاقمند به سرمایه‌گذاری در این پروژه است‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص ملک برای ۱۰ کیلومتر اول مسیر آغاز شده و ظرف روزهای آینده دولت روسیه طرح خود را برای مشارکت با ایران در سه بخش طراحی، احداث و بهره‌برداری ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یک میلیارد یورو به این پروژه برای تکمیل اختصاص یافته افزود: این پروژه به دلیل وجود حدود ۵۰ کیلومتر پل و لزوم ایجاد دسترسی به سواحل، پروژه خاصی است و با تکمیل این خط ریلی از خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهیم شد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: در اجلاس کشورهای آسیای میانه، روسیه و آذربایجان هم به عنوان مهمان حضور یافتند و قرار شد با تشکیل دو گروه کاری میان وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل روسیه، هر هفته جلساتی برای عملیاتی شدن این پروژه برگزار شود.

وی تاکید کرد: اگر هم روسیه مشارکت نکند این طرح در اولویت ایران برای تکمیل قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کالاهایی که به کشورها وارد می‌شود یا وارادات، صادرات و  یا ترانزیت است، عبور کالای ترانزیتی از کشور را همراه با مزیت‌های زیادی دانست و افزود: اولین  مزیت این موضوع، وابستگی کشورها به یکدیگر است، از سوی دیگر عبور کالا از یک کشور نشان‌دهنده امنیت بالای آن کشور است.

افندی‌زاده با اشاره به درآمدزایی بالای ترانزیت کالا  اظهار کرد: اگر این روابط ادامه یابد، شاهد رشد قابل توجه ترانزیت خواهیم بود و بعد از نفت دومین منبع درآمد کشور ترانزیت می‌شود.

وی مزیت دیگر افزایش حجم ترانزیت از کشور را ارتقاء ارتباط کشورهای با یکدیگر دانست که می‌تواند روابط تجاری این کشورها را هم تقویت کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد و امکان اتصال دریاها به یکدیگر نقش فعالی برای کشورهای محصور در خشکی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: ترانزیت کشور سال گذشته به ۱۱.۵ میلیون تن رسید که دو برابر سال قبل از آن بوده و در ۶ ماه اول سال جاری حدود ۶ میلیون تن ترانزیت کالا را شاهد بودیم.

افندی‌زاده با بیان اینکه برخی هدفگذاری در نظر گرفته شده را رقم بزرگی دانستند، گفت: در نظر گرفتن رقم نسبتا بزرگ ترانزیت برای این است که بدانیم این پتانسیل در کشور وجود دارد و اگر به این هدف نرسیدیم باید موضوع حتما آسیب‌شناسی شود.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران در تمام اجلاس‌ها به دنبال کاهش و یکسان‌سازی تعرفه‌هاست، گفت: برطرف کردن موانع و کاهش توقف کامیون‌ها در پایانه مرزها با دیجیتالی کردن و الکترونیکی کردن اظهارنامه‌ها امکان‌پذیر است و کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید امکانات مورد نیاز برای کاهش زمان عبور کامیون‌ها ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر مساله ویزای رانندگان است و در حال پیگیری برای صدور ویزای یک ساله برای رانندگان هستیم.

افندی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۴ تا ۵ قطار دیگر حامل کود شیمییایی از مبدا روسیه وارد ایران خواهد شد و قطعا آورده اقتصادی بالایی برای ما دارد، گفت: در حمل و نقل میزان تنوع بارها اهمیت دارد.

سهم ایران از حجم ۶۰ میلیون تنی کالای ترانزیت چین کمتر از دو درصد بود

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره عبور کالاها با مبدا چین اظهار کرد: چین حدود ۶۰ میلیون تن کالای عبوری به سمت کشورهای اروپایی دارد که اکثر این بار از ایران عبور نمی‌کرد و سهم کشور ما در سال‌های گذشته از این حجم بار، بسیار ناچیز و کمتر از دو درصد بود ولی اخیرا تفاهمات خوبی با چین بسته شده است.

وی ادامه داد: اولین قطار از طریق چین وارد ایران شده و باید این موضوع را تقویت کنیم، به همین منظور طرح‌های بهسازی برای خطوط راه‌آهن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه قطار وارد شده به ایران از مسکو در کمتر از پنج روز از کشورمان عبور کرد، گفت: در طرح‌های جدید وزارت راه  شهرسازی، بهسازی خطوط ریلی برای افزایش سرعت در دستور کار قرار دارد که شامل تعویض ریل‌ها، تنظیم زمان‌بندی عبور قطارهای باری، کاهش توقف و افزایش سرعت قطارها می‌شود.

وی سرعت قطارهای باری را در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: افزایش سرعت و کاهش زمان و هزینه‌های سفر در اولویت است تا سهم زیادی از کالای عبوری چین داشته باشیم.

افندی‌زاده در خصوص کاهش تعرفه‌ها به ویژه در حمل بار با ترکیه اظهار کرد: نوسازی و کاهش سن ناوگان، ایجاد شرکت‌های توانمند برای راننده‌ها و همچنین کاهش تعرفه‌ها ۳ اقدام اساسی‌ است که در دستور کار قرار دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن