ایلان ماسک بزرگ‌ترین مالباخته تاریخ شد

ایلان ماسک که مدت‌ها عنوان ثروتمندترین فرد جهان را در اختیار داشت، در پایان سال ۲۰۲۲ به بزرگ‌ترین مالباخته تاریخ بدل شد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بر پایه شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ثروت خالص ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت‌های تسلا، اسپیس‌ایکس و توییتر به ۱۳۷ میلیارد دلار رسیده و پس از برنارد ارنو، کارآفرین فرانسوی (با ۱۶۲ میلیارد دلار ثروت) به جایگاه دوم در فهرست ثروتمندترین افراد جهان تنزل کرده است.

این در حالی است که ثروت خالص  ماسک در اوج خود در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی به ۳۴۰ میلیارد دلار رسیده بود ولی بلومبرگ اخیرا گزارش داده که او نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده که رقمی بی‌سابقه در تاریخ محسوب می‌شود.

بخش عمده ثروت از دست رفته  ماسک تحت تاثیر سقوط ۶۵ درصدی قیمت سهام شرکت تسلا در سال ۲۰۲۲ بوده است. این افت در پی کاهش تقاضا برای محصولات تسلا به دلیل ورود موفق سایر شرکت‌های خودروسازی به بازار خودروهای الکتریکی رخ داد. به همین دلیل، تسلا در تحقق اهداف فروش خود در سال ۲۰۲۲ موفق نبود و ناگزیر شد که تولید خود را در چین کاهش دهد.

خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر از سوی ایلان ماسک نیز نه تنها به افزایش ثروت شخصی او کمک نکرد بلکه  ماسک را ناگزیر کرد تا ۲۳ میلیارد دلار از سهام خود را نزد شرکت تسلا بفروشد.

بخشی از سهامداران تسلا معتقدند که ایلان ماسک پس از خرید شرکت توییتر، زمان زیادی را برای ابراز وجود در فضای مجازی صرف می‌کند و همین امر موجب تضعیف نقش او به عنوان مدیرعامل تسلا و افت جایگاه اجتماعی او شده است. البته  ماسک با رد این ادعا تاکید دارد که پس از خرید توییتر، کوچک‌ترین خللی در ایفای نقش کامل او در مدیریت شرکت تسلا به وجود نیامده است.

اگرچه احتمال دارد قیمت سهام تسلا دوباره رشد کند و  ماسک بار دیگر به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شود، اما شهرت او به عنوان یک کارآفرین نابغه نیز تقریبا به اندازه ثروتش در سال ۲۰۲۲ دچار آسیب جدی شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن