بانک جهانی: مشعل سوزی به بالاترین حد خود از 2009 رسیده است

ایران جزو چهار کشور اول مشعل سوزی در دنیا

بر اساس اعلام بانک جهانی و تخمین هایی که از روی داده های ماهواره ای به دست آمده است می توان گفت که مشعل سوزی جهانی گاز به سطحی رسده است که در بیش از یک دهه گذشت سابقه نداشته است.

به گزارش «انرژی امروز» از Worldoil، بر اساس اعلام بانک جهانی، مشعل سوزی در دنیا به 150 میلیارد متر مکعب رسیده است که معادل کل گاز مصرفی سالانه کشورهای زیرصحرای آفریقا (آفریقای سیاه) است.

بر همین اساس، میزان فلرسوزی از 145 میلیارد متر مکعب سال 2018 به 150 میلیارد متر مکعب در سال 2019 رسیده، یعنی افزایش 3 درصدی مشعل سوزی. سه کشور سردمدار این گاز سوزی هستند: ایالات متحده با 23 درصد، ونزوئلا با 16 درصد و روسیه با 9 درصد.

بانک جهانی می گوید در کشورهای با اقتصاد شکننده و یا کشورهایی با تنش های منطقه ای جنگ این مشعل سوزی بیشتر است: سوریه 35 درصد افزایش مشعل سوزی داشته، ونزوئلا 16 درصد، در حالی که تولید نفت در سوریه در همین زمان مقدار ثابتی بوده و تولید نفت در ونزوئلا هم 40 درصد کاهش یافته است.

مشعل سوزی در صنایع نفتی یعنی سوختن گازهای همراه با استخراج نفت، به دلیل محدودیت های فنی، قانونی و اقتصادی رخ می دهد. سالانه معدل 400 میلیون تن CO2 از  مشعل سوزی منتشر می شود. این میزان مشعل سوزی معادل با از بین رفتن یک منبع انرژی با ارزش در دنیاست. البته اثرات مضرری که این مشعل سوزی بر جا می گذارد به دلیل انتشارات کربن سیاه و متان احتراق نیافته است.

کریستین شلدون، مدیر عملیاتی در عملیات جهانی استخراج و انرژی در بانک جهانی می گوید: داده های ما نشان می دهد که مشعل سوزی یک مشکل دائمی است که راه حل های آن در برخی کشورها مشکل و غیراقتصادی است.

به گفته وی، کووید 19 و بحران اقتصادی همراه آن چالش دیگری بر این مشکل افزوده است چرا؟ چون پایداری و مسائل اقلیمی را به حاشیه رانده است.

چهار کشور اول مشعل سوزی در دنیا، روسیه، عراق، ایالات متحده و ایران، تقریبا نیمی ازکل گاز فلر دنیا، 45 درصد، را در سه سال از 2017 تا 2019، سوزانده اند.

در بین کشورهای تولید کننده نفت دنیا، سوای این چهار کشور، از 2012 تا 2019 در بقیه کشورها مشعل سوزی 9 درصد کاهش یافته است. در واقع در سه ماهه اول سال 2020، مشعل سوزی جهانی تا 10 درصد کاهش یافت که بیشتر مربوط به 30 کشور اولی با بالاترین میزان مشعل سوزی در دنیا بوده است.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن