بایدن در نطق پر تنش خود در کنگره جمهوری‌خواهان را به چالش کشید

رئیس‌جمهور بایدن سه‌شنبه‌شب اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را به چالش کشید تا با او همکاری کنند تا «کار» ترمیم اقتصاد نابسامان و دموکراسی شکننده آمریکا را «به پایان برسانند»، آن هم درحالی‌که اپوزیسیون جسور شده است تلاش می‌کند او را مجبور به تغییر مسیر کند.

به گزارش «انرژی امروز» از دنیای اقتصاد، «پیتر بیکر» در گزارش ۸فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت، بایدن در دومین سخنرانی سالانه خود با عنوان «وضعیت عمومی کشور» در دوره جدیدی از کنگره دوپاره و متفرق که در برخی مواقع به طرز شگفت‌انگیزی جنجالی می‌شود، قول داد که با طرف مقابل همکاری کند؛ اما هیچ امتیازی به آن ارائه نکرد. در عوض، او با استناد به قوانین دو حزبی که در زمان ریاست دموکرات‌ها تصویب شد، از جمهوری‌خواهان خواست تا از برنامه او برای افزایش مالیات بر ثروتمندان و کمک‌های اجتماعی به نیازمندان استقبال کنند.

بایدن در سخنانی که به منزله گشایش کارزار انتخاباتی مجدد بود، اعلام کرد که قصد دارد تا بهار به‌طور رسمی موضع خود را در این حوزه اعلام کند. وی در ادامه گفت: «دوستان جمهوری‌خواهم، اگر می‌توانستیم در کنگره گذشته با هم کار کنیم، دلیلی ندارد که نتوانیم با هم کار کنیم و در این کنگره هم درباره چیزهای مهم به توافق برسیم.» وی افزود: «مردم پیام روشنی برای ما ارسال کردند. جنگ به خاطر جنگ، قدرت به خاطر قدرت و درگیری به خاطر درگیری ما را به جایی نمی‌رساند.» در عوض، او گفت: «به نظر من، ما به اینجا فرستاده شده‌ایم تا کار را تمام کنیم.»  اولین رویارویی مهم رئیس‌جمهور با جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان که به تازگی قدرت گرفته‌اند، لحظات تلخی از درام بدون فیلم‌نامه را به تصویر می‌کشد که به ندرت در سخنرانی‌های گذشته درباره «وضعیت اتحادیه» دیده می‌شد. هنگامی که او به بحران فنتانیل اشاره کرد و پدری را معرفی کرد که دخترش را به‌دلیل مصرف بیش از حد از دست داده بود و  برخی از جمهوری‌خواهان او را به خاطر مواد مخدری که وارد کشور می‌شود سرزنش کردند. در این حین، برخی فریاد زدند: «مرز! مرز! اشتباه توست!» در مرحله‌ای دیگر، بایدن در گفت‌وگوی خودجوش قابل‌توجهی با جمهوری‌خواهان شرکت کرد و آنها را به تهدید امنیت اجتماعی و مدیکر متهم کرد؛ ادعایی که باعث شد برخی از آنها بایستند و با صدای بلند و عصبانیت آن را رد کنند. حداقل یکی از آنها فریاد زد: «چرند است!» از سوی دیگر، «مارجوری تیلور گرین»، نماینده جمهوری‌خواه جورجیا فریاد زد: «دروغگو!» رئیس‌جمهور در پاسخ به او گفت: «با دفتر من تماس بگیر» و از او خواست تا مدارک خود را برای متهم ساختن رئیس‌جمهور به دروغگویی ارائه کند.

زمانی که جمهوری‌خواهان همچنان قصد خود برای قطع برنامه‌های خدمات اجتماعی را انکار می کردند، رئیس جمهور گفت‌وگو را ادامه داد و خوشحالی خود را اعلام کرد که جمهوری‌خواهان متعهد شده‌اند که برنامه‌ها را به حال خود رها کنند. رئیس‌جمهور گفت: «بنابراین، ای مردم، همان‌طور که همه ما ظاهرا موافق هستیم، آیا بیمه تامین اجتماعی و مدیکر اکنون در دسترس نیستند، درست است؟» وی افزود: «خیلی خوب. ما اتفاق نظر داریم.» سپس به نمایندگان مجلس توصیه‌هایی کرد. او گفت: «بیایید در میان سالمندان بایستیم»؛ یکی از معدود دفعاتی که جمهوری‌خواهان به دموکرات‌ها پیوستند و برای تشویق از جایشان بلند شدند. اما حس کمی وجود داشت که دو طرف درباره چیزهای دیگری به توافق برسند. او مانده بود که بر سر جمهوری‌خواهان فریاد بزند یا نه تا آنچه را که در دو سال گذشته نتوانسته بود بگذراند از تصویب بگذراند. بایدن با صدای بلند گفت: «هم‌اکنون سلاح‌های تهاجمی را ممنوع کنید! اکنون آنها را ممنوع کنید!» رئیس‌جمهور با معرفی والدین «تایر نیکولز» (مرد سیاه‌پوستی که پس از ضرب و شتم توسط پنج افسر پلیس در ممفیس که در جایگاهی کنار بانوی اول – جیل بایدن- نشسته بودند. این مرد جان خود را از دست داد) از قانون‌گذاران درخواست کرد تا اقدامات پلیس را اصلاح کنند. وی گفت: «کاری کنید. کاری کنید.» به نظر می‌رسید که رئیس‌جمهور ۸۰ساله از این بده‌بستان پر جنب و جوش انرژی گرفته بود و به مدت ۷۳دقیقه برای حضار صحبت کرد تا ببینند چگونه از این آزمون بیرون می‌آید. بایدن که سن او برای دموکرات‌ها باعث نگرانی است، در ابتدا صفحات اولیه متن خود را مرور می‌کرد و گهگاه کلمات را فراموش می‌کرد و برخی از سطرها را جابه‌جا می کرد. او سناتور چاک شومر، دموکرات از نیویورک را از رهبر اکثریت به رهبر اقلیت تنزل داد.

اما پس از شروعی متزلزل، به نظر می‌رسید که او در طولانی‌ترین سخنرانی در کنگره در دوران ریاست‌جمهوری خود شتاب بیشتری به دست آورد و روان‌تر شد و این تصور را ایجاد کرد که از تعامل با سرکشان جمهوری‌خواه لذت می‌برد. پس از آن، او بیش از ۴۵دقیقه درنگ کرد تا با جمعیت هم صحبت شود، اعضا را خوشحال کرد و برای سلفی گرفتن ژست گرفت. شومر از اینکه بایدن «سرزندگی» نشان داد، خوشحال بود. همچنین بایدن با اشاره به آمریکایی‌های ناراضی که احساس می‌کنند از نظر اقتصادی عقب مانده‌اند، او یکسری ایده‌های پوپولیستی نسبتا معتدل متمرکز بر موضوعات مرتبط مانند محدود کردن هزینه‌های دیرکرد کارت اعتباری، افزایش قیمت خطوط هوایی و هزینه‌های گزاف خدمات اضافه‌برداشت بانکی را مطرح کرد. او گفت: «این پیام من به همه شماست: من پشت شما هستم.» الجزیره نیز در گزارش ۸ فوریه در همین رابطه نوشت، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده سخنرانی سالانه وضعیت عمومی کشور را ایراد و اهداف سیاسی خود را تشریح کرد و درباره دستاوردهای خود درحالی‌که قصد دارد برای دور دوم ریاست‌جمهوری نامزد شود، صحبت کرد. رئیس‌جمهور ۸۰ساله در مواجهه با نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان، سوابق اقتصادی و پیروزی‌های خود در هزینه‌های زیرساختی، انرژی پاک و قیمت‌گذاری داروهای تجویزی را تبلیغ کرد. الجزیره به نکاتی از این سخنرانی اشاره کرده است:

هشدار به چین درباره تهدید حاکمیت  آمریکا

پرواز یک بالون جاسوسی چینی بر فراز ایالات متحده در هفته قبل از سخنرانی بایدن در تیتر خبرها قرار گرفت؛ زیرا روابط بین دو کشور همچنان پرتنش است. بایدن روز سه‌شنبه به چین نسبت به تهدید آمریکا هشدار داد و این موضع را تکرار کرد که واشنگتن به دنبال رویارویی با پکن نیست. وی با اشاره به ساقط شدن بالون گفت: «همان‌طور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و چنین هم کردیم.» بایدن به استراتژی سلف خود دونالد ترامپ مبنی بر اولویت دادن به رقابت با چین در سیاست خارجی آمریکا ادامه داده است.

 فراخوان همکاری با «دوستان» جمهوری‌خواه

رئیس‌جمهور ایالات متحده از جمهوری خواهان خواست تا با او همکاری کنند. او گفت: «دوستان جمهوری‌خواه، ما می‌توانیم با هم کار کنیم.» او گفت: «اغلب به ما می‌گویند که دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان نمی‌توانند با هم کار کنند. اما در طول دو سال گذشته، ما ثابت کردیم که بدبینان و مخالفان اشتباه می‌کنند.»

تمرکز سوابق اقتصادی و دستاوردهای زیرساختی

پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، اقتصاد ایالات متحده – که با تورم مختل شده بود – تا حد زیادی به‌عنوان پاشنه آشیل برای دموکرات‌ها تلقی می‌شد. اما حزب دموکرات موفق شد «موج قرمز» مورد انتظار جمهوری‌خواهان را خاموش کند. رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه، با ستایش از نرخ پایین بیکاری، سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و آنچه  را که به‌عنوان بازگشت تولید آمریکایی توصیف کرد، کارنامه اقتصادی خود را یکی از نقاط کانونی – اگر نگوییم پیام اصلی- سخنرانی‌اش معرفی کرد. بایدن گفت: «کجا نوشته است که آمریکا نمی‌تواند در تولید جهان را رهبری کند؟ نمی‌دانم کجا نوشته شده است.» او به قانون‌گذاران گفت: برای چندین دهه، ما محصولات را وارد کردیم و شغل صادر کردیم. اکنون، به لطف کارهایی که همه شما انجام داده‌اید، ما در حال صادرات محصولات آمریکایی و ایجاد مشاغل آمریکایی هستیم.» بسیاری از کارخانه هایی که در خارج از کشور بودند، به داخل بازگشته‌اند. همچنین از اختصاص۲/ ۱تریلیون دلار برای احیای زیرساخت‌های کشور قدردانی کرد. بایدن گفت: «ما از نظر زیرساخت‌ها به رتبه سیزدهم جهان سقوط کرده‌ایم. اما اکنون برمی‌گردیم؛ زیرا گرد هم آمدیم و قانون زیرساخت دو حزبی را تصویب کردیم که بزرگ‌ترین زیرساخت سرمایه‌گذاری از زمان سیستم بزرگراهی بین ایالتی رئیس‌جمهور آیزنهاور است.»

 درخواست پاسخگویی پلیس و ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی

بایدن با ادای احترام به والدین تایر نیکولز، خواستار اصلاحات در پلیس شد. بایدن گفت: «ما باید بهتر عمل کنیم. به مجریان قانون آموزش واقعی لازم را بدهید، آنها را در استانداردهای بالاتر نگه دارید، به آنها کمک کنید در حفظ امنیت ما موفق شوند.» رئیس‌جمهور گفت اتفاقی که برای نیکولز افتاد «خیلی اوقات اتفاق می‌افتد.» بایدن گفت: «وقتی افسران پلیس یا ادارات پلیس اعتماد عمومی را نقض می‌کنند، باید پاسخگو باشند. همه ما یک چیز را می‌خواهیم: محله‌هایی عاری از خشونت. مجری قانون که اعتماد جامعه را جلب می‌کند.» او همچنین به‌شدت با استفاده از «سلاح‌های تهاجمی» نیمه خودکار مخالفت کرد و خواستار احیای ممنوعیت سال۱۹۹۴ برای رسیدگی به موج تیراندازی‌های جمعی در ایالات متحده شد. بایدن قاطعانه گفت: «اکنون سلاح های تهاجمی را ممنوع کنید. اکنون آنها را ممنوع کنید، یک بار برای همیشه.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن