برنامه ۳۰ هزار مگاواتی وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: ظرفیت نیروگاهی کشور اکنون بیش از ٩٢ هزار مگاوات است که با این میزان ظرفیت در حدود ٣٥٠ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می شود.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا،  مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گویی تلویزیونی، با بیان اینکه عمده نیروگاه های کشور از نوع حرارتی هستند که در این میان سهم نیروگاههای سیکل ترکیبی که راندمان بالاتری دارند، از سایر نیروگاهها بیشتر است، اظهار کرد:  از ابتدای دولت سیزدهم با تلاشهای صورت گرفته بیش از ٨٥٠٠ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است، از این میان علاوه بر نیروگاههای جدید، بخش مربوط به ارتقای نیروگاههای  موجود و بخشی هم نیروگاه هایی است که توسط صنایع احداث شده است.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم  تفاهم نامه ای میان وزارتخانه های صمت و نیرو به امضا رسید که صنایع انرژی بر کشور برق مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه تامین کنند که در حال حاضر بیش از ١٣٦٠ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور توسط صنایع احداث شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته این میزان به ١٧٠٠ مگاوات تا پیک امسال افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که وزارت نیرو نیز برنامه ای برای احداث ٣٠ هزار مگاوات نیروگاه در دست انجام دارد، همچنین از برنامه ریزی گسترده برای توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در سال جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد امسال شاهد جهش در احداث نیروگاههای تجدیدپذیر باشیم و بتوانیم ظرفیت کنونی را با مشارکت بخش خصوصی به ٥ برابر افزایش دهیم و ٤٥٠٠ مگاوات نیروگاه را از این طریق در مدار قرار دهیم که کمک زیادی به تامین برق کشور خواهد کرد.

وی در خصوص دلایل ناترازی حوزه انرژی با وجود توان کشور در زمینه ساخت نیروگاه، گفت: اکنون با وجود شرکتهای توانمند و دانش بنیانی چون مپنا جزو ٥ کشور اول دنیا در زمینه ساخت نیروگاه هستیم و حتی می توانیم نسبت به ساخت و صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی برای سایر کشورها اقدام کند، اما مهمترین دلیل ناترازی به تعرفه های تکلیفی بازمی گردد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه هم اکنون تنها در حدود ٥٠ درصد هزینه برق تولیدی ازمشترکان اخذ می شود  که همین موضوع باعث کندی در توسعه صنعت برق شده است  اگرچه با تصویب قانون مانع زدایی صنعت برق پیش بینی شده که مطالبات بخش خصوصی از صنعت برق پرداخت شود، گفت: تقریبا در حدود یکصد هزار میلیارد تومان میزان مطالبات بخش خصوصی از صنعت برق و تقریبا همین مقدار نیز میزان مطالبات ما از دولت بابت فروش برق به قیمت تکلیفی است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه خوشبختانه با حمایتهای دولت و شخص ریاست جمهور ٣٠ هزار میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه و به منظور جبران بخشی از مابه التفاوت قیمت برق تکلیفی و فروخته شده به مشترکان  در روزهای پایانی سال تامین شد که یک سوم مطالبات بخش خصوصی از صنعت برق تسویه می شود، تصریح کرد: در سال جاری با برنامه ریزی انجام شده، موتور تولید بدهی در صنعت برق را متوقف و روند اقتصادی صنعت برق را به گونه ای پیش خواهیم برد که ناترازیهای برق و موانع توسعه ظرفیتهای تولید و انتقال برق از بین برود.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص قانون مانع زدایی از صنعت برق نیز گفت: صنایع بزرگ براساس این قانون موظف به تامین برق خود از طریق احداث نیروگاه هستند  که در این زمینه تاکنون ١٣٠٠ مگاوات از این محل احداث و به بهره برداری رسیده و پیش بینی می کنیم این میزان در سال ١٤٠٣ به ٢٠٠٠ مگاوات افزایش یابد. در حال حاضر عملیات اجرایی ٥٦٠٠ مگاوات نیروگاه های صنایع نیز آغاز شده  و روند اخذ مجوز سایر نیروگاه ها نیز در حال انجام است.

به گفته وی در حال حاضر ١٢٠٠ مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور نصب شده است که می توانند حدود ٢ درصد برق مصرفی کشور را تامین کنند اما براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است روند احداث نیروگاهای تجدیدپذیر سرعت بگیرد، چرا که براساس ماده ١٦ قانون جهش تولید باید ٥ درصد برق مورد نیاز صنایع انرژی برق کشور از طریق انرژیهای نو تامین شود.

وی در خصوص تکلیف ادارات و دستگاههای دولتی در زمینه افزایش سهم نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: براساس قانون دستگاههای اداری کشور نیز باید در سال جاری ٥ درصد از برق مورد نیاز خود را از انرژیهای نو تامین کنند.

رجبی مشهدی پاسخ به این پرسش که صنایع انرژی بر یا دستگاههای اداری، آیا در این فرصت کم می توانند نسبت به احداث این میزان نیروگاه تجدیدپذیراقدام کنند، گفت: در صورتی که صنایع و دستگاههای اداری نتوانند نیروگاه تجدیدپذیر مورد نیاز خود را احداث کنند، می توانند از طریق تابلو سبز بورس نسبت به خرید برق حاصل از انرژیهای نو اقدام کنند  و حتی اگر این مشترکان نتوانند خود اقدام به خرید برق کنند، شرکتهای توزیع و برق منطقه ای می توانند برق را از تابلو سبز خریداری و در اختیار این شرکتها قرار دهند که این چرخه به توسعه نیروگاههای انرژیهای نو کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که با وجود تابستان سخت، طولانی و بسیار گرم در تابستان ١٤٠٢، هیچگونه  خاموشی  ناشی از کمبود برق نداشتیم  افزود: با مدیریت صورت گرفته شاهد تامین برق پایدار کشور در شرایط سخت تابستان سال گذشته بودیم. در بخش اداری ٨٥٠ مگاوات مصرف برق در اوج بار کاهش یافت و در بخش صنعتی نیز برق ٩٢ درصد از تعدادمشترکان صنعتی به طور کامل تامین شد و شهرکها تنها یک روز در برنامه های مدیریت بار مشارکت داشتند که به جای آن می توانستند روز تعطیل هفته را به تولید بپردازند.

وی در خصوص تامین برق واحدهای صنتعتی بزرگ و انرژی بر نیز اظهار داشت: این واحدها نیز براساس زنجیره تولید تفکیک و برای تامین برق مورد نیاز برنامه ریزی شده بودند که خوشبختانه رشد بیش از ٦ درصدی در تامین برق صنایع را  در کل سال و حدود ٢٠ درصدی را  در زمستان  نسبت به سال گذشته شاهد بودیم. حدود ٤٠ درصد از مشترکان خانگی در سال گذشته مشمول پاداش شدند که یک سوم از این میان علاوه بر این که پاداش دریافت کردند، قبوض برق رایگان داشتند و یا بستانکار شدند.

وی با اشاره به این که هم اکنون ٤٠ میلیون مشترک داریم که ٣٢ میلیون مشترک خانگی هستند، درخصوص مشترکان پرمصرف نیز ابراز کرد: نرخ برق مشترکانی که بیش از ٢.٥ برابر الگو مصرف کنند، به قیمت برق تجدیدپذیر محاسبه می شود و این گروه باید برق مورد نیاز خود را از طریق انرژیهای نو تامین کنند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: نرخ برق مشترکانی که پایین تر از الگو مصرف داشته باشند، در سال جاری هیچ تغییری نخواهد داشت اما مشترکانی که بیش از الگو مصرف کنند باید مصارف خود را کنترل کنند، چرا که تعرفه ها به گونه ای است که در صورت افزایش مصرف به بیش از الگو، شاهد تعرفه های پلکانی افزایشی خواهند بود. این گروه از مشترکان در صورتی که مصارف خود را کنترل کنند، علاوه بر این که شاهد قبوض سنگین برق نخواهند بود، می توانند به تامین برق همه مشترکان در کشور نیز کمک کنند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن