بزرگترین گورستان هسته‌ای جهان در فنلاند افتتاح می‌شود

رسانه های فنلاندی می گویند دولت این کشور از اولین و بزرگترین گورستان اتمی جهان واقع در این کشور حوزه اسکاندیناوی پرده برداری خواهد کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورونیوز، یوهاناهانسن، زمین شناس و محقق و مدیر در شرکت پیمانکار ساخت این گورستان به خبرگزاری فرانسه می گوید که «انکالو»Onkalo (در زبان فنلاندی به مفهوم غار) اولین و بزرگ‌ترین زباله‌دانی هسته ای جهان خواهد بود.

این گورستان هسته‌ای در جزیره سرسبز «اولکیلوتو» در «خلیج بوتنی» قرار دارد.

گورستان هسته‌ای در کنار نیروگاه هسته‌ای اولکیلوتو قرار گرفته است.  در عمق ۴۰۰ متری حدود ۶۵۰۰ تن اورانیوم نگهداری خواهد شد که برای دفع و انبار بازمانده سوخت و زباله پنج رآکتور هسته ای فعال فنلاند در طول مدت عمر آنها کفایت می کند.

طبق برآوردهای «موسسه هسته ای جهان» حدود ۴۰۰ هزار تن سوخت استفاده شده تا به امروز از رآکتورهای هسته ای سراسر دنیا جمع آوری شده که عمدتا در انبارهای موقت نگهداری می شوند.

برخلاف خطرات احتمالی ناشی از انفجارهای هسته‌ای و تکرار فجایعی چون چرنوبیل، بسیاری از محققان زیست محیطی می گویند انرژی هسته ای کمتر از دیگر منابع تولید انرژی کربن‌ساز و یکی از پاک ترین منابع تولید است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید از زمان ساخت اولین نیروگاه های هسته ای، در میانه های قرن بیستم تا امروز ، بیش از ۴۰۰ هزار تن زباله هسته ای در سراسر جهان تولید شده است. زباله هایی که اغلب در گورستان و اماکن موقتی ذخیره و دفن می شوند.

پروژه ساخت این گورستان که با همکاری مهندسان سوئدی اجرایی شده است از سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شده است و مهندسان می گویند از سال ۲۰۲۴ میزبان اولین زباله های هسته ای خواهد بود.

دست کم ۲۵۰ هزار سال برای دفع کامل اثرات زباله های هسته ای زمان لازم است.

اروپا در ۲۵۰ هزار سال پیش در عصر یخبندان قرارداشت و تنها ساکنان این قاره، ماموت و نئاندرتال ها بودند و انسان خردمند، هموساپینس ها، تازه در قاره آفریقا ظهور کرده بودند.

این که باید ۲۵۰ هزار سال بگذرد تا اثرات مخرب زباله های اتمی از بین برود، برای بسیاری از دانشمندان نگران کننده است. یکی از مهندسان مجری ساخت این گورستان به خبرگزاری اسکای نیوز می گویند این گورستان برای انباشت زباله های هسته ای تا یک میلیون سال امن است.

جان هاورکمپ، کارشناس هسته ای سازمان غیردولتی «گرین پیس» می گوید که گورستان انکالو یک راه حل دائمی نیست بلکه کمی از مشکل کم می کند، اما بحران همچنان باقی خواهد ماند.

پروفسور دانشگاه بریتیش کلمبیا، آلیسون مک فارلین هم به خبرگزاری فرانسه گفت که «هیچ پروژه ای در جهان وجود ندارد که ۱۰۰ درصد برای دفن ضایعات و زباله های هسته ای مطمئن باشد. اما انکالو مطمئنا راه حلی است که برخی از نگرانی ها را رفع می کند.»

در ماه آوریل، راکتور هسته ای نسل جدید اولکیوتوی۳، قدرتمندترین راکتور در اروپا، وارد مرحله تولید شد.

در همان ماه آوریل یک نظرسنجی منتشر شده توسط انجمن انرژی فنلاند حکایت از حمایت بی سابقه شهروندان از انرژی هسته ای در فنلاند می دهد. بیش از ۶۸ درصد از فنلاندی‌های نظرسنجی شده، با ادامه کار نیروگاه های هسته ای این کشور و گسترش آنها موافق هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن