بلینکن: احیای توافق هسته‌ای به این زودی بعید است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که بعید است که آمریکا و ایران به این زودی بتوانند بر سر برجام به توافق برسند و تاکید دارد که مقامات غربی درباره احیای این توافق که دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد ارزیابی ضعیفی دارند.

به گزارش «انرژی امروز» به گفته بلینکن «آنچه که ما در هفته گذشته دیده‌ایم به وضوح بازگشت به گذشته بوده و همین امر چشم‌انداز امضای یک توافق را در روزهای پیش رو نامحتمل کرده است».

بلینکن می‌گوید به نظر می‌رسد ایران نمی‌خواهد یا قادر نبست که آنچه که برای رسیدن به توافق نیاز است انجام دهد و آنها همچنان بر موضوعات فرعی در مذاکرات تاکید دارند که این توافق را نامحتمل می‌کند.

اظهارات این دیپلمات ارشد آمریکایی بر بدبینی فزاینده‌ای افزود که طرفین می‌توانند اختلافات خود را بر سر پیشنهاد اتحادیه اروپا حل و فصل کنند. پیشنهادی که در تلاش است برای خروج از این بن‌بست پس از ماه‌ها گفتگوهای غیرمستقیم بی‌ثمر بین ایالات متحده و ایران کاری انجام دهد.

به گزارش بلومبرگ، محور گفت‌وگوها تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران است. موفقیت در این مذاکرات می‌تواند باعث افزایش صادرات نفت ایران شود.

شورای حکام 35 نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین تشکیل جلسه داد تا درباره این بن‌بست بحث کند و ارزیابی تیره و تار رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شنید.

گروسی می‌گوید شکاف اطلاعاتی در این مورد بسیار است اما او هنوز انتظار دارد که ایران برای حل این شکاف‌های اطلاعاتی همکاری کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن