چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا قیمت نفت را کاهش داد

روز چهارشنبه قیمت نفت تنها اندکی کاهش یافت. دلیل این کاهش قیمت هم نگرانی‌ها از احتمال افزایش نرخ بهره در ایالات متحده در هفته‌های آتی است. دولت آمریکا نگران افزایش هزینه‌های مصرف کنندگان است چون در ماه اوت این هزینه‌ها به شدت افزایش یافته بود.

به گزارش «انرژی امروز» دلیل افزایش قیمت‌ها در ماه اوت پیش بینی‌هایی بود که اوپک از چشم انداز رشد تقاضای نفت داشت.

با این حال روز چهارشنبه قیمت نفت خام برنت 38 درصد کاهش یافت و به 92.79 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت هم با کاهش 29 سنتی به قیمت 87.02 دلار در هر بشکه معامله شد.

فشار بر قیمت‌ها در روز سه‌شنبه داغ‌تر از حد انتظاری بود که گزارش تورمی ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود به طوری که امیدها مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند سیاست‌های انقباضی نرخ‌های خود را در ماه‌های آینده کاهش دهد از بین برد. درحالی که تورم بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی ایالات متحده قرار دارد مقامات فدرال رزرو قرار است سه شنبه و چهارشنبه آینده باهم دیدار کنند.

روز چهارشنبه ارزش دلار به بالاترین حد خود در 24 سال گذشته رسید. نفت معمولا با دلار سنجیده می‌شود بنابراین انتظار می‌رود دلار قوی‌تر کالا را برای دارندگان دیگر ارزها گران‌تر کند.

در چین، محدودیت‌های شدید کووید-۱۹، تقاضای سوخت را در بزرگترین واردکننده نفت جهان کاهش می‌دهد. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، در یادداشتی گفت: سیاست چین در برابر کووید صفر تغییری نکرده و این کشور به دنبال این است که اجازه ندهد در هفته‌های آینده دوباره موارد ابتلا به کرونا در چین بالا رود. ایالات متحده عامل اصلی تغییر قیمت است و اگر این چشم انداز تقاضا ضعیف شود، نفت می‌تواند مسیر نزولی خود را که از ابتدای تابستان برقرار بوده از سر بگیرد.

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز چهارشنبه، در سمت عرضه، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 9 سپتامبر حدود 6 میلیون بشکه افزایش یافت. دولت ایالات متحده داده‌های موجودی ذخایر خود را روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز سه‌شنبه با حمایت از قیمت‌های نفت، و با اشاره به نشانه‌هایی مبنی بر اینکه اقتصادهای بزرگ علیرغم فشار فزاینده تورمی، بهتر از حد انتظار عمل می‌کنند، پیش‌بینی‌های خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌های 2022 و 2023 تکرار کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضا برای نفت در سال 2022 با افزایش 3.1 میلیون بشکه در روز مواجه بوده و اوپک می‌گوید در سال 2023 این تقاضا 2.7 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن