بومی سازی محصولات پلاستیکی با خاصیت آنتی باکتریال

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه مواد پیشرفته، مواد نانو و صنعت مواد شیمیایی توانسته‌اند ده‌ها محصول تحریمی را بومی‌سازی کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری؛ یکی از حوزه‌های رو به رشد در جهان و بالطبع در کشور، تولید مواد آنتی باکتریال با استفاده از نانوفناوری است و یکی از محصولات مهم در این حوزه، مستربچ آنتی باکتریال است.

ریحانه اتفاق رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان نوآوران نانو مقیاس برهان در با اشاره به تولید نمونه ایران‌ساخت این فرآورده گفت: استفاده روز افزون از مواد پلاستیکی  در زندگی انسان، باعث شده است، سلامتی و بهداشت این مواد بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

این محصول کمک می‌کند تا مواد و محصولات پلاستیکی خاصیت آنتی باکتریال پیدا کنند. برای مثال فرمان یا داشبور ماشین می‌توانند با استفاده از این محصول مبتنی بر نانو فناوری به صورت ضد باکتری عمل کنند.

همچنین کلیه مواد و محصولات پلاستیکی مورد استفاده در بیمارستان، اتاق عمل و هر مرکز بهداشتی دیگری نیز با استفاده از این محصول، از نظر بهداشتی و موضوع سلامت ارتقاء می‌یابند. یکی دیگر از محصولات شرکت، اکسید روی است که آن نیز خاصیت ضد باکتری دارد و در تولید، محصولاتی مانند کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاشی و سرامیک دارای یک لایه از این محصول نانو فناوری، بهداشتی‌تر است و در بیمارستان یا مراکز طبخ غذا کاربرد دارد.

همچنین می‌توان فرش، موکت و قالی را به ویژه در مراکز زیارتی، مذهبی و پررفت و آمد، با استفاده از این مواد به صورت آنتی باکتری تولید و به مصرف کننده عرضه کرد و سطح بهداشت محیط را بالاتر برد.

این شرکت دانش‌بنیان همنچنین  تولید کننده نوعی اکسید گرافن است که حداقل با یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی عرضه می‌شود. این ماده  باعث خنک کنندگی در مواد و محصولات داغ شونده و  اشتعال زا مانند لوله های به کار رفته در صنایع نفت و گاز ،می‌شود.

در حال حاضر بیش از 1000 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه مواد پیشرفته و فناوری مواد شیمایی فعال هستند که بخش قابل توجه‌ای از آنها بر روی حوزه فناوری نانو متمرکز هستند. این شرکت‌ها توانسته‌اند کشور را در شرایط تحریمی، در بسیاری از حوزه‌ها به سمت خودکفایی هدایت کنند.

این فعال فناور بیان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سرمایه‌گذاری گسترده‌ای بر روی شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نانو فناوری و مواد پیشرفته و شیمیایی انجام داده است. این نهاد از طریق ستاد توسعه فناوری نانو و دیگر ستادهای خود، در حال تشویق توسعه زنجیره ارزش در این حوزه است. شرکت ما نیز که متشکل از یک هسته دانشگاهی شامل فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری و فوق لیسانس نانو است، تلاش کرده است تا محصولات و خدماتی را که برای صنایع مختلف ضروری است، عرضه کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن