بیش از ۴میلیون نفر در مناطق زلزله‌زده تحت کنترل شورشیان سوریه از کمک محروم مانده‌اند

در حالی که عملیات آواربرداری و امداد به ۱۰ شهر زلزله‌زده ترکیه همچنان ادامه دارد، صدها هزار نفر در شمال‌غربی سوریه که کنترل آن با شورشیان مخالف دولت بشار اسد است، با مشکلات متعدد از جمله عدم دسترسی گروه‌های امداد و نجات خارجی به این مناطق روبرو هستند.

به گزارش «انرژی امروز» از بی‌بی‌سی؛ ایموگن فولکز، گزارشگر بی‌بی‌سی در ژنو می‌گوید در حالی که تیم‌های بین‌المللی جستجوگر با ادوات سنگین آواربرداری برای کمک به عملیات نجات وارد ترکیه شده‌اند، تنها مسیر رسیدن این تیم‌ها به مناطق آسیب دیده در شمال‌غربی سوریه با مشکلات سیاسی-نظامی روبرو شده است.

«در ترکیه نیاز به امداد بسیار حیاتی و مهم است اما همین میزان از اهمیت و اضطرار هم متوجه شمال غرب سوریه است. در این مناطق، حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر که اغلب آنها زن و بچه هستند، حتی قبل از زلزله هم با کمک‌های بین‌المللی انساندوستانه روزگار می‌گذراندند».

گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید ارسال کمک‌های خارجی به این مناطق نیازمند کسب مجوز از دولت سوریه در دمشق و یا مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد است که این دومی را روسیه (به عنوان عضو صاحب حق وتو در شورای امنیت) بارها مانع آن شده است.

نهادهای امدادرسان سازمان ملل متحد نگرانند که مشکلات سیاسی و نظامی در این مناطق موجب تاخیر در رسیدن کمک‌های انساندوستانه به زلزله‌زدگان در این مناطق شود.

سازمان ملل امروز – سه‌شنبه ۷ فوریه – رسما خواست که سیاست نباید مانعی بر سر تلاش‌ها برای نجات «جان آدم‌ها» ‌شود.

ایموگن فولکز می‌گوید معمولا «بعد از هر زمین لرزه یک بازه زمانی ۷ روزه برای نجات زیر آوارماندگان وجود دارد. فعلا دو روز از این هفت روز از دست رفته».

عصر سه‌شنبه در تازه ترین گزارش اعلام شد شمار کشته‌شدگان زلزله شدید در ترکیه و سوریه به هفت هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

طبق گفته مقامات، تاکنون پنج هزار و ۴۰۰ نفر در ترکیه و بیش از هزار و ۸۰۰ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

چندین برابر این تعداد هم مصدومان نجات یافته و کسانی هستند که همچنان زیر آوارها باقی مانده‌اند و تلاش‌ها برای نجات آنها ادامه دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن