بیش از ۶۰‌درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک آلودگی هواست

یک عضو شورای شهر تهران فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به عنوان متهم ردیف اول عدم‌تحقق برنامه‌‌‌ها برای کنترل و مهار آلودگی هوای پایتخت معرفی کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از فارس، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: بیش از ۶۰‌درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک آلودگی هواست و تقویت حمل‌ونقل عمومی به عنوان یک راهکار مهم در حل بخشی از این معضل حائز اهمیت است.

مهدی پیرهادی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجود، عملا اهداف متصور در این حوزه محقق نخواهد شد، از این رو شورای شهر تهران در سال‌جاری به منظور کاهش آلودگی هوا بخش قابل‌توجهی از بودجه را برای بهسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انسان‌محور اختصاص داده است.

پیرهادی تصریح کرد: رقم بودجه مصوب شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱، معادل ۵۰۳۷۰ میلیارد تومان است که در ۶ حوزه ماموریتی تسهیم شده بود که از این میزان ۳۳‌درصد از بودجه برای حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تخصیص یافت.

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری تهران ۷۵۹۹۰ میلیارد تومان مصوب شد که در ۶ حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست، ایمنی و مدیریت بحران، اجتماعی- فرهنگی، حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و معماری و هوشمند‌سازی اختصاص می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: با همفکری و بررسی‌های انجام شده سیاست بودجه‌ریزی بر پایه حل معضلات اساسی واقع شد؛ بنابراین با توجه به معضلات حوزه حمل‌ونقل و نقش آن در کاهش آلودگی هوا، سهم بودجه حمل‌ونقل به ۴۵‌درصد افزایش یافت که به دلیل فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، بخش عمده‌ای به نوسازی و تقویت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و بخش دیگری به مترو اختصاص یافت.

پیرهادی با بیان اینکه در همین راستا برای دستیابی مطلوب‌تر به اهداف محیط‌زیستی مقرر شد اتوبوس‌های پایه گازسوز و برقی در خریدها مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: از سوی دیگر به منظور توسعه حمل‌ونقل مویرگی در سطح شهر و دسترسی و برخورداری بیشتر شهروندان، از انواع وسایل نقلیه عمومی متناسب با ضریب اشغال سفر بهره گرفته شود و در خطوط و مسیرهایی که ضریب اشغال پایین‌تری دارند از خودروهای سبک و ون استفاده شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر این مبلغ، ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس‌های سه‌کابین در مسیر‌هایی که حجم جابه‌جایی مسافر بالاتر است در نظر گرفته شده است.  پیرهادی یادآور شد: همچنین مقرر شد در جهت خدمت‌رسانی بهینه، میزان ۵‌درصد از عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک به عنوان عوارض حاصل از اجرای طرح‌های ترافیکی منحصرا جهت توسعه و به‌روز‌رسانی تجهیزات مراکز معاینه فنی خودرو اختصاص یابد. وی افزود: در نهایت مقرر شد از منابع مازاد بودجه به مبلغ ١٨٥٥٠ میلیارد تومان مبلغی معادل ١١٩٠٠ میلیارد تومان در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران با عناوین توسعه تکمیل خطوط مترو و پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، توسعه و تامین ناوگان و بهسازی تجهیزات خطوط مترو، توسعه موتورسیکلت‌های برقی و … اختصاص یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن