بیش از ۸۰۰ میلیون درخت آمازون برای پاسخگویی به تقاضای بازار گوشت‌ قطع شدند

جنگل‌زدایی در سراسر برزیل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی یعنی در زمان ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو به شکل چشمگیری افزایش یافت و در این میان گسترش دام‌داری عامل شماره یک آن بود.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بر اساس تحقیق جدیدی که روزنامه گاردین نتایج آن را منتشر کرده، بیش از ۸۰۰ میلیون درخت در جنگل‌های آمازون تنها در طول شش سال برای پاسخگویی به نیاز موجود در بازار فروش گوشت گاو برزیل قطع شده است.

این در حالیست که کارشناسان و متخصصان علوم زیست محیطی، پیش‌تر به دفعات دربارۀ اهمیت حفظ محیط‌های جنگلی برای مبارزه با بحران تغییرات آب و هوایی هشدار داده بودند.

این پروژه تحقیقی که بطور مشترک توسط سازمان غیردولتی بریتانیایی «دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی»، روزنامه گاردین و دو سازمان رسانه‌ای دیگر به نام‌های «گزارشگر برزیل» و «داستان‌های ممنوعه» انجام شده، نشان داد که وسعت بالای جنگل‌زدایی در آمازون بطور سیستماتیک با مشاغل دامداری و پرورش گاو در برزیل مرتبط است.

آنهم در حالی که صنعت گاوداری و تولید گوشت گاو برزیل همواره متعهد شده بود که برای ایجاد مراتع پرورش گاو، اقدام به جنگل‌زدایی نکند.

داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد ۱.۷ میلیون هکتار (۴.۲ متر هکتار) از جنگل‌های آمازون که در نزدیکی کارخانه‌های تولید گوشت و مراکز صنعتی صادرکننده گوشت گاو به سراسر جهان واقع شده‌اند، از بین رفته است.

این تحقیق بخشی از پروژۀ «برونو و دام» (Bruno and Dom project) است که از نام‌های کوچک برونو پریرا (کارشناس مردمی بومی در برزیل) و دام فیلیپس (روزنامه‌نگاری که مدت‌ها با گاردین همکاری می‌کرد) الهام گرفته شده است؛ به گزارش گاردین هر دو فرد یاد شده سال گذشته در آمازون کشته شدند.

جنگل‌زدایی در سراسر برزیل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی در زمان ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو به شکل چشمگیری افزایش یافت و در این میان گسترش دام‌داری عامل شماره یک آن بود.

دولت جدید برزیل به ریاست لوئیز لولا داسیلوا اما قول داده است که جلوی این روند را بگیرد و از تخریب بیشتر جنگل‌ها جلوگیری کند.

محققان شاغل در یک دفتر مشاوره‌ای موسوم به AidEnvironment از تصاویر ماهواره‌ای، سوابق جابجایی دام و سایر داده‌ها برای محاسبه تخمینی وسعت تخریب مناطق جنگلی آمازون طی شش سال، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در هزاران مزرعه پرورشی نزدیک بیش از ۲۰ کشتارگاه استفاده کردند.

تحقیقات همچنین نشان داد که تمام کارخانه‌های تولید گوشت گاو در این مناطق، تحت مالکیت سه شرکت صادرکننده بزرگ گوشت گاو برزیل به نام‌های «مارفریگ»، «جِی بی اس» و «مینِروا» هستند.

محققان برای یافتن مزارعی که مستعد تامین خوراک کشتارگاه بودند به «مناطق خرید» توجه می‌کردند که با معیارهای مختلف از جمله اتصال به شبکه حمل و نقل و کسب اطلاعات از طریق گفتگو با نمایندگان کارخانه‌ها شناسایی شده بودند.

تحقیقات نشان داد که تمامی این کارخانه‌ها بطور گسترده در زمینه صادرات گوشت گاو به مناطق مختلف از جمله به اتحادیه اروپا، بریتانیا و چین که بزرگترین خریدار گوشت گاو برزیل در جهان است فعال هستند.

این تحقیق روی کشتارگاه‌های واقع در ایالت‌های ماتو گروسو، پارا و روندونیا، مرزهای مهم جنگل‌زدایی که با صنعت دامداری و پرورش گاو ارتباط دارد، متمرکز شده بود.

بر اساس نتایج به دست آمده، میزان کلی جنگل‌زدایی در مزارع تامین کننده گوشت برای شرکت‌های بزرگ صادرکننده «مارفریگ»، «جِی بی اس» و «مینِروا» به احتمال زیاد بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است زیرا این صادرکنندگان مزارع تامین کننده دیگری را نیز در دیگر نقاط جنگل آمازون اداره می‌کنند.

هر سه شرکت یاد شده با این حال می گویند که به گونه‌ای کاملا صادقانه و شفاف به رویه‌های دقیق تطبیق پذیری متعهدند تا اطمینان حاصل کنند که از اهداف خود در زمینه توسعه پایدار دور نمی‌شوند.

نستله و شرکت گوشت آلمانی تونیز که تامین‌کننده محصولات پروتئینی برای فروشگاه‌های لیدل و الدی هستند از جمله خریداران گوشت از مراتع پرورشی مورد مطالعه در این تحقیق بوده‌اند.

ده‌ها خریدار عمده دیگر در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، که برخی از آنها تامین کننده نیاز گوشتی رستوران‌ها در مدارس و بیمارستان به شمار می‌روند نیز در فهرست مشتریانِ صادرکنندگان عمده گوشت گاو برزیل قرار دارند.

در مواردی که امکان تهیه نقشه زنجیره کامل تامین گوشت گاو از مقصد آمازون وجود داشته، این تحقیق تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۷ به این سو بیش از ۱۰۰ مورد جنگل‌زدایی در مزارعی که مستقیماً نیاز کارخانه‌های تولید و صادرات گوشت گاو را برآورده می‌کنند، صورت گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن