بی‌میلی مشتریان فولکس واگن به خرید خودروهای الکتریکی این شرکت

ارائه مدل‌های جدید خودروهای الکتریکی، بدون توجه به افت فروش

کاهش تولید خودروهای الکتریکی در شرکت فولکس واگن پس از «بی‌میلی‌شدید مشتریان» خبری بود که باور آن در ابتدا سخت بود، اما معلوم شد واقعی است.

طی روزهای گذشته این شرکت اعلام کرد کار بر روی مدل‌های الکتریکی را به مدت 6 هفته در کارخانه خود در امدن (شمال غربی آلمان) متوقف می کند و 300 نفر از 1500 کارگری را که در ساخت آنها شرکت دارند، اخراج خواهد کرد. فولکس واگن دلیل این کار را «اکراه شدید مشتریان» از خرید خودروهای الکتریکی اعلام کرد.

مانفرد ولف، رئیس کارخانه امدن که شعبه بریتانیایی فولکس واگن است، «کاهش یارانه برای خریداران خودرو در سراسر اروپا» و «افزایش تورم» را جزو دلایلی اعلام کرد که موجب کاهش علاقه مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای الکتریکی شده‌اند. بررسی آمارهای موجود مشخص‌کنده افت 30 درصدی تقاضای خرید خودروهای برقی این شرکت تا 30 درصد نسبت به سال گذشته است.

چند سالی است که فروش خودروهای برقی هر سال نسبت به سال قبلی بیشتر شده است. در سال جاری، با توجه به اینکه عرضه این خودروها از تقاضا پیشی گرفته، سازندگان نگران این هستند که به دلیل هزینه‌های اضافی ِ پس از خرید خودرو، جذابیت‌های مالکیت یک خودروی برقی در حال از بین رفتن باشد.

این خودروها تقریبا 10هزار پوند (بین 11 تا 12 هزار دلار) گران‌تر از خودروهای بنزین‌سوز هستند. اتلاف زمان برای راه‌اندازی مجدد آنها مشکل را به مراتب بزرگ‌تر هم می‌کند. زمانی که برای شارژ باتری‌های این خودروها صرف می‌شود بسیار بیشتر از زمانی است که پر کردن باک یک خودروی بنزین‌سوز لازم دارد. در پرسشنامه‌هایی که توسط دارندگان خودروهای الکتریکی پر شده، بین دلایل نارضایتی و فاصله گرفتن مشتریان از این خودروهای، دو مورد بالا بیشترین تکرار را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین شکاف زیادی که بین قیمت برق و بنزین وجود داشت و می‌توانست تا حدودی اتلاف وقت را برای دارندگان خودروهای الکتریکی قابل تحمل کند با گران و گران‌تر شدن قیمت برق، در حال پر شدن و ضربه سوم به بازار این خودروها به این صورت وارد شده است.

بالاتر بودن قیمت خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای معمولی و بنزین‌سوز می‌توانست در میان‌مدت از طریق شارژ ارزان‌قیمت جبران شود. این مزیت با حمله روسیه به اوکراین که باعث افزایش قیمت گاز طبیعی شد و قیمت برق تولید شده توسط نیروگاه‌های گازسوز را افزایش داد، از بین رفت. سه مورد بالا به اندازه کافی اوضاع را برای تولیدکنندکان EVها فاجعه‌بار کرده بودند که تا این لحظه، کاهش قیمت بنزین، آخرین ضربه را هم به بازار خودروهای برقی زده است.

نمایی از داخل خودروی الکتریکی فولکس واگن ID.7 (نمونه اولیه، تولید شده برای بازار بریتانیا)

با این حال فولکس واگن هنوز امید خود را به طور کامل از دست نداده و همچنان در حال ارائه مدل‌های جدید از خودروهای الکتریکی خود به بازار است. این شرکت بیانیه‌ای به این مضمون صادر کرده: «ما مطمئن هستیم تقاضا برای خودروهای تمام الکتریکی در طول سال جاری دوباره افزایش خواهد یافت. با بازنگری گسترده در نواقص و تولید مدل‌های جدید ID.3 و ID.7 جدید، ما همچنان به عرضه محصولات جدید و جذاب ادامه می‌دهیم.»

فولکس واگن متوجه است که باید علاوه بر بالاتر بردن کیفیت قطعات، به ظاهر جذاب نیز اهمیت بدهد و بعد از اینها تازه پا به میدان نبرد بر سر قیمت محصولات الکتریکی بگذارد. این شرکت در ماه مارس از یکی از جدیدترین محصولاتش به نام ID رونمایی کرد و اعلام کرد تولیدات مختلفی از همین تیپ را به بازار ارائه خواهد کرد؛ همگی با قیمتی در حدود 22000 پوند (25000 یورو) که با یک بار شارژ تا 450 کیلومتر طی مسیر خواهند کرد.

چنین وضعیت بغرنجی باعث شده مسئولان رده بالای صنایع در بریتانیا تمام تلاش خود را برای لابی کردن با شرکت‌های تولیدکننده برق به‌منظور شارژ عمومی ارزان‌تر و فراوان‌تر برای کاربرانی که به برق با تخفیف شبانه از شارژر خانگی دسترسی ندارند، به کار بگیرند.

سایه سیاه پاندمی کرونا هنوز هم روی سر صنایع دیده می‌شود و مانع قد راست کردن آنها شده است. به همین دلیل زمان تولید قطعه برای این خودروها افزایش پیدا کرده و کمبود قطعه نیز دست تولیدکنندگان را بسته است. افزایش زمان تولید و نبود منابع اولیه به مقدار کافی، باعث شده قطعات یدکی برای تعمیر خودروهای آسیب دیده یا تصادفی نیز تقریبا نایاب شود.

در این میان بزرگ‌ترین تعهد را توماس شافر، رئیس فولکس واگن، به گردن این شرکت گذاشت که متعهد شد به زودی مدل جدیدی تولید خواهند کرد با قیمتی کمتر از 17.500 پوند، یعنی کمتر از 20.000 یورو.

آیا فولکس واگن توان برداشتن  این قدم بزرگ را خواهد داشت؟ آینده مشخص می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن