تاثیر طرح خرید مشترک گاز بر صادرکنندگان اروپایی

بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز اروپا نسبت به طرح اتحادیه اروپا برای خرید مشترک گاز طبیعی، نگران نیست.

به گزارش اویل‌پرایس، وزیر نفت و انرژی نروژ اعلام کرد نروژ نسبت به طرح اتحادیه اروپا برای خرید مشترک گاز طبیعی از بازارهای جهانی، نگران نیست.

البته نگرانی طبیعی این است که گروهی از کشورها با هم متحد شده و به صورت جمعی، گاز طبیعی خریداری کنند که در واقع به عنوان یک کارتل خرید نفت عمل می‌کنند که می‌تواند نفوذ بیشتری در بازارهای جهانی اعمال کند.

ترجه آسلند، وزیر نفت و گاز نروژ گفت: این طرح از نظر تجاری، در واقع می‌تواند به نفع شرکتهای انرژی نروژی باشد.

بیست و دو عضو از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از همکاری با کشورهای دیگر این بلوک برای خرید گاز، استقبال کرده‌اند. اتحادیه اروپا با راه‌اندازی نخستین مناقصه برای فروشندگان در ماه آینده، نخستین گام را به عنوان گروه خریداران گاز، برخواهد داشت. این مناقصه پس از ماه‌ها مذاکره درباره بهترین راه خرید گاز طبیعی برای این بلوک به نحوی که از ایجاد رقابت میان ۲۷ کشور عضو آن در خرید و پر شدن جیب فروشندگان، اجتناب شود، برگزار خواهد شد.

این راه‌کار در تشکیل یک کارتل خریداران و خرید گاز به عنوان یک گروه واحد دیده شد. نخستین پیشنهادهای فروش از سوی صادرکنندگان گاز آمریکا، خاورمیانه و آفریقا در ژوئن اعلام خواهند شد.

قیمت، مسئله اصلی در خرید مشترک گاز است. یکی از اهداف خرید مشترک، پایین نگه داشتن قیمت گاز با خرید حجم زیادی است. قیمت گاز طبیعی اکنون بسیار پایین‌تر از یک سال پیش است. با این حال، اتحادیه اروپا باید گاز زیادی خریداری کند و چنین خرید عمده ای ممکن است قیمت‌ها را بسیار بالاتر ببرد.

ماروس سفکوویچ، نائب رئیس کمیسیون اروپا گفت: مجموع نیازهای گازی چهار کشور همسایه در سه سال آینده، به ۲۴ میلیارد متر مکعب بالغ می شود. این میزان گاز، مقدار عظیمی است که بخواهد در بازار محموله‌های تک جهانی تامین شود. ما باید به وضوح، جریان اقتصادی در اروپا را تغییر دهیم. بر این باورم که داریم سیستم جدیدی را ایجاد می‌کنیم که رقابت را افزایش داده و عرضه جدید به همراه می آورد و قیمت انرژی را پایین می برد. از زمان آغاز این شیوه، علاقه بسیار بالایی از سوی صادرکنندگان بین المللی وجود داشته است.

این مقام اروپایی گفت: حدود ۵۰ صادرکننده گاز برای مشارکت در خرید مشترک گاز اتحادیه اروپا، ابراز علاقه کرده اند. همچنین مصرف کنندگان گاز صنعتی بزرگ در اتحادیه اروپا، نسبت به خرید مشترک علاقه نشان داده‌اند.

با این حال، قیمت موضوع مهمی مانده است. به گفته سفکوویچ اروپا برای گاز، در مقایسه با آمریکا و چین، پول بیشتری پرداخت می‌کند. اگر این بلوک می خواهد در عرصه جهانی رقابتی بماند، باید این وضع تغییر کند.

نروژ پس از کاهش شدید عرضه گاز از سوی روسیه، به بزرگترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شده است. با افزایش درآمد نروژ از فروش گاز به ۱۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۸۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، این کشور سال میلادی گذشته بابت سود بردن از نیاز مبرم اروپا به گاز، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن