تاثیر فاجعه‌باز ذوب یخ‌های قطب جنوب بر جریان‌های دریایی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذوب سریع یخ‌های قطب جنوب به طور چشمگیری جریان‌های اقیانوسی را کاهش می‌دهد و می‌تواند نتایج فاجعه باری برای آب و هوای جهانی، زنجیره غذایی دریایی و حتی ثبات سکوهای یخی به همراه داشته باشد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، «گردش واژگونی» اقیانوس‌ها که توسط حرکت «آب متراکم‌تر» به سمت کف دریا رانده می‌شود، به انتقال گرما، کربن، اکسیژن و مواد مغذی حیاتی در سراسر جهان کمک می‌کند.

اما بر اساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه در مجله «نیچر» منتشر شد، جریان عمیق آب اقیانوس‌ها از قطب جنوب می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

آلن میکس، اقلیم‌شناس در دانشگاه ایالتی اورگان گفت: «اینکه این اتفاق به این سرعت در حال وقوع است، خیره کننده است.»

با افزایش دما، آب شیرین حاصل از ذوب یخ‌های قطب جنوب وارد اقیانوس می‌شود و شوری و چگالی آب‌های سطحی را کاهش می‌دهد. به این ترتیب جریان‌های رو به پایین به سمت کف دریا هم کمتر می‌شود که گردش واژگونی اقیانوس‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

اساس زنجیره غذایی

گفته می‌شود تاثیر آبی که از ذوب شدن یخ‌ها به دست آمده هنوز در مدل‌های تحقیقاتی برای توصیف سناریوهای تغییرات اقلیمی آینده گنجانده نشده است.

استیو رینتول، یکی از نویسندگان این تحقیقات می‌گوید: «گردش واژگونی اقیانوس‌ها به مواد مغذی اجازه می‌دهد تا از پایین به سمت بالا حرکت کنند. از طرفی در اقیانوس منجمد جنوبی حدود سه‌چهارم تولید جهانی فیتوپلانکتون گنجانده شده که اساس زنجیره غذایی را تشکیل می‌دهد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن