تاخیر در ساخت خط لوله گازی جدید قدرت سیبری ۲ به چین

نخست وزیر مغولستان اعلام کرد ساخت خط لوله گازی جدید قدرت سیبری ۲ به چین که انتظار می‌رفت امسال آغاز شود، ممکن است به تاخیر بیافتد.

به گزارش رویترز، روسیه سرگرم مذاکرات برای ساخت خط لوله گازی جدید برای انتقال سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب از شمال روسیه به چین از طریق مغولستان بود. این ظرفیت تقریبا به اندازه ظرفیت خط لوله گازی زیردریایی نورد استریم ۱ است که در سال ۲۰۲۲ آسیب دید.

نخست وزیر مغولستان به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: چین و روسیه هنوز بر سر جزئیات کلیدی این پروژه عظیم، به توافق نرسیده‌اند و افزود قیمت جهانی بالای گاز طی دو سال گذشته، مذاکرات را پیچیده کرده است.

شرکت گازپروم که خط لوله قدرت سیبری ۲ را اداره خواهد کرد، اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، تحویل گاز را آغاز کند. اما توافق روی مسائل اصلی از جمله قیمت گذاری، هنوز حاصل نشده است.

به گفته نخست وزیر مغولستان، دو طرف هنوز به زمان بیشتری برای انجام تحقیقات مفصل‌تر در خصوص مطالعات اقتصادی، نیاز دارند. طرف‌های چینی و روسی همچنان در حال انجام محاسبات و برآورد بوده و مشغول کار روی منافع اقتصادی هستند.

روسیه عرضه گاز به چین را برای جبران از دست دادن بخش عمده‌ای از فروش گاز خود به اروپا پس از آغاز جنگ در اوکراین در سال ۲۰۲۲ و تحریم‌های کشورهای غربی، افزایش داده است.

ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست‌وزیر روسیه، در سال میلادی گذشته به خبرگزاری دولتی تاس گفت ساخت بخش مغولی از خط لوله گازی روسیه به چین، ممکن است در سه ماهه اول یا نیمه اول سال ۲۰۲۴ آغاز شود.

در این بین، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد با توجه به اتمام قرارداد ترانزیت گاز با اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴، روسیه آماده مذاکرات با اتحادیه اروپا در خصوص تامین گاز طبیعی است.

تحت توافق پنج ساله که در سال ۲۰۱۹ میان مسکو و کی‌یف منعقد شد، روسیه از طریق اوکراین، به اروپا گاز صادر می‌کند و به اوکراین برای استفاده از شبکه خط لوله این کشور، پول پرداخت می‌کند. این توافق با وجود آغاز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، ادامه یافت اما روسیه تحویل گاز به اروپا را از آن زمان، به شدت کاهش داده است.

منابع رسانه‌ای مختلف گزارش کرده اند دولت اوکراین اعلام کرده است با مسکو درباره احتمال تمدید قرارداد ترانزیت گاز مذاکره نخواهد کرد.

یک مقام اتحادیه اروپا جمعه گذشته حاضر نشد درباره تمدید قرارداد ترانزیت گاز اوکراین پس از پایان سال ۲۰۲۴، گمانه زنی کند اما اعلام کرد این بلوک همچنان همه سناریوها را برای تضمین آمادگی خود، ارزیابی می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن