تامین 6درصد برق یک شهر با 73هزار پانل خورشیدی روی دریاچه‌ای ۱۸ هکتاری

در این پارک، فناوری پیشرفته با طراحی منحصربه‌فردی به‌کار گرفته شده و ۷۳ هزار پانل خورشیدی را در دل طبیعت جا داده است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بزرگترین پارک شناورِ انرژیِ خورشیدی در بیرون از آسیا سال گذشته روی دریاچه‌ای ۱۸ هکتاری در نزدیکی شهر زوئولهٔ هلند ساخته شده و حدود ۶ درصد از برق این شهر را تأمین می‌کند.

در این پارک، فناوری پیشرفته با طراحی منحصربه‌فردی به‌کار گرفته شده و ۷۳ هزار پانل خورشیدی، ۱۳ هزار ترانسفورماتور و ۳۳۸ مبدّل الکتریکی را در دل طبیعت جا داده است.

ویلم بیه‌شووِل، مدیر این پروژه می‌گوید:‌ «پانل‌های خورشیدی شناور، به‌اندازهٔ پانل‌های خورشیدی معمولی که روی زمین یا سقف خانه نصب می‌شوند کارآیی دارند. تفاوت کار در آن است که اینجا پانل‌ها را روی سطحی با چهار شناور سوار می‌کنند. پیرامون شناورهای این سطح هم دیواره‌ای فولادی کار می‌گذارند.»

مدیریت پروژه را شرکت اروپایی «بِی‌وا آر.ای» برعهده داشته که تولیدکنندهٔ تجهیزات انرژی خورشیدی است. این شرکت در سراسر دنیا فعالیت دارد و به‌دنبال راهکارهایی تازه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گردد.

مزیت چنین پروژه‌هایی آن است که در کشورهایی با تراکم جمعیت بالا و زمین کم می‌توان از فضاهایی که کارکرد خاصی ندارند استفاده کرد.

بندیکت اورتمن، مدیر پروژه‌های خورشیدی شرکت بی‌وا آر.ای می‌گوید: «با تأسیسات مشابهی که در لهستان برپا کرده‌ایم امروز برای نخستین بار قادریم با هزینه‌ای برابر نفت و گاز و زغال‌سنگ، و یا حتی کمتر از آن، انرژی خورشیدی تولید کنیم.»

تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کلانی می‌طلبد. اما پارک‌های انرژی خورشیدی با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته، بسیار کارآمد و بادوام می‌شوند به‌طوری که در درازمدت هزینهٔ انرژی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌صرفه‌تر است.

بندیکت اورتمن در این زمینه می‌گوید: «حسن انرژی‌ تجدیدپذیر آن است که باد و آفتابش مجانی‌اند. و این به آن معناست که پارک انرژی خورشیدی یا بادی هرچه بیشتر کار کند برق تولیدی‌اش ارزانتر می‌شود و برای همین عمر تجهیزاتش باید طولانی باشد.»

یکی از عناصر کلیدی هر پارک خورشیدی مبدّل‌های آن هستند که برق مستقیم پانل‌ها را به برق متناوب تبدیل می‌کنند که وارد شبکهٔ برق شهری می‌شود. برای صرفه‌جویی در فضا و هزینه، در این پارک انرژی خورشیدی از مبدّل‌های کم‌تعداد و پُرتوان استفاده می‌شود.

این پارک خورشیدی شناور ۳۰ سال کار خواهد کرد و بخش عمدهٔ تجهیزات به‌کاررفته در آن بازیافت‌پذیرند. کارشناسان می‌گویند چنین نوآوری‌هایی برای تولید انرژی آینده کلیدی هستند و گام‌های بعدی را اینها ساخت دریاچه‌های انرژی بزرگتر و حتی دریاهای انرژی خورشیدی برمی‌شمارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن