تاکید وزرای اقلیم گروه 7 بر ادامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز

بر اساس سندی که رویترز مشاهده کرده، وزرای اقلیم کشورهای گروه هفت احتمالا برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در تامین گاز طبیعی ادام کنند درحالی که ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد چنین سرمایه‌گذاری‌هایی اهداف مورد توافق جهانی تغییرات اقلیم را بی‌اثر می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، وزرای تغییرات اقلیمی و انرژی کشورهای G7 در 15 تا 16 آوریل در ساپورو، ژاپن، برای گفتگو در مورد تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات اقلیم، باهم دیدار خواهند کرد. این گفت‌وگوها در گرماگرم فشارهای وارده بر بخش انرژی به دلیل جنگ روسیه در اوکراین صورت خواهد گرفت.

در پیش‌نویس بیانیه G7 آمده که وزیران این کشورها موافقت خواهند کرد که دنیا به سرمایه‌گذاری‌های جدید بالادستی در بخش گاز نیاز دارد زیرا پیامدهای بحران انرژی ناشی از تهاجم روسیه باعث شده این کشور تحویل گاز به اروپا را کاهش دهد و همین امر به کاهش عرضه جهانی و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر شده است.

در پیش‌نویس این بیانیه آمده: « در این شرایط خاص، ما نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بالادستی لازم در LNG (گاز طبیعی مایع) داریم و این سرمایه‌گذاری را در راستای اهداف و تعهدات اقلیمی خود لازم تشخیص می‌دهیم.»

این پیش‌نویس هنوز روی میز مذاکرات کشورهای G7 است و ممکن است قبل از تصویب آن تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

اگر تعهد به سرمایه‌گذاری LNG، در بیانیه نهایی حفظ شود، برای ژاپن میزبان نشست G7 که LNG را «سوخت گذار» برای انرژی پاک‌تر می‌نامد و تاکید دارد که حداقل برای 10 تا 15 سال مورد نیاز است، یک پیروزی محسوب می‌شود.

اما چنین سرمایه‌گذاری‌هایی در تضاد با ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی است که گفته اگر جهان بخواهد گرمایش جهانی را متوقف کند، هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در تامین سوخت فسیلی نمی‌توان انجام داد.

وزرای اقلیم G7 در نشستی در سال گذشته گفته بودند که سرمایه گذاری در بخش LNG برای پاسخ به بحران انرژی مورد نیاز است، اما آنها به صراحت سرمایه‌گذاری‌های بالادستی در تامین گاز را تایید نکرده‌اند.

G7 قبلاً متعهد شده بودند تا پایان سال 2022 به حمایت از پروژه‌های سوخت فسیلی خارج از کشورهای خود پایان دهند.

در پیش‌نویس این بیانیه آمده که این جی 7 انتظار دارند تقاضا برای LNG در کشورهایی که گاز را با منابع فسیلی دیگر جایگزین خواهند کرد، «به رشد خود ادامه دهد». اما این سند نشان می‌دهد که برخی کشورهای اتحادیه اروپا با این بیانیه که تقاضای LNG افزایش خواهد یافت، مخالفت کردند.

ژاپن در حال آزمایش سوخت زغال سنگ با آمونیاک به عنوان ابزاری برای کاهش انتشار کربن از تولید برق حرارتی است و می‌خواهد این سیستم را تا حد امکان به نیروگاه‌های این کشور گسترش دهد. در پیش نویس بیانیه از آمونیاک به عنوان سوختی مشتق از هیدروژن برای کاهش انتشارات یاد شده و همین امر می‌تواند یک پیروزی دیگر برای ژاپن تلقی شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن