تحریم یک شبکه پنهان بانکی از سوی آمریکا به دلیل دورزدن تحریم‌های ایران

یک «شبکه‌ بانکی غیرقانونی» به اتهام کمک به دور زدن تحریم‌های ایران و شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در چین به اتهام فروش قطعات پهپادی به ایران تحریم شده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، همزمان با وقوع اعتراضات ضد دولتی در ایران و خشم غرب از صادرات پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه در جریان جنگ علیه اوکراین، تنش‌ها بین واشنگتن و تهران نیز شدت یافته است.

تنها یک روز پس از تحریم چند تن از مقامات سازمان زندان‌های ایران و افرادی همچون فرمانده کل ارتش ایران از سوی واشنگتن، وزارت خزانه‌داری آمریکا بار دیگر در دو بیانیه جداگانه از شناسایی و تحریم شبکه‌های مرتبط با ایران خبر داد.

بر اساس این دو بیانیه، یک «شبکه‌ بانکی غیرقانونی» به اتهام کمک به دور زدن تحریم‌های ایران و شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در چین به اتهام فروش قطعات پهپادی به ایران تحریم شده‌اند.

شکل‌گیری شبکه‌ پیچیده فرار از تحریم‌

بیانیه اول وزارت‌خزانه‌داری آمریکا به یک «شبکه عملیات بانکی پنهان» اشاره دارد که فعالیت‌های مالی بین شرکت‌های ایرانی تحریم شده و خریداران خارجی آن‌ها را تسهیل می‌کرده است. بر طبق این بیانیه، ۳۹ شرکت‌ (از هنگ‌کنگ گرفته تا امارات عربی متحده) در قالب یک شبکه گسترده «بانکداری در سایه» در انجام تراکنش‌های مالی حاصل از فروش محصولات پتروشیمی مشارکت داشته‌اند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در این رابطه گفت: «ایران شبکه‌های پیچیده فرار از تحریم‌ ایجاد کرده است که بواسطه آن خریداران خارجی، صرافی‌ها و ده‌ها شرکت به طور مشترک به شرکت‌های تحریم شده ایرانی برای ادامه تبادلات تجاری کمک می‌کردند.»

گفته می‌شود که این شبکه‌ها برای شرکت‌هایی از جمله شرکت بازاریابی صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت «ترلیانس» هنگ‌کنگ، امکان انجام ترکنش‌ را فراهم می‌آورده‌اند.

والی آدِیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا ردیابی این نهادهای «پولشویی» را ناشی از «تعهد ایالات متحده به اجرای تحریم‌ها و توانایی آن برای ایجاد اخلال در شبکه‌های مالی خارجی ایران» دانست.

تحریم شرکت‌های چینی مرتبط با ساخت پهپاد

در اطلاعیه روز پنج‌شنبه این وزارتخانه، مجموعه‌ای از جریمه‌های مالی برای شبکه‌ای از شرکت‌های مستقر در چین و یک فرد به اتهام فروش و ارسال هزاران قطعه پهپاد به ایران نیز گنجانده شده است.

تهران متهم است که پهپادهای ساخت این کشور را در اختیار مسکو قرار می‌دهد و روسیه از آن‌ها برای بمباران غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌کند.

این تحریم‌ها افراد و شرکت‌های مذکور را از دسترسی به هر گونه دارایی در ایالات متحده منع می‌کند و شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی را از تجارت با آن‌ها باز می‌دارد.

برایان اوتول، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری درباره اهمیت شناسایی و تحریم این شبکه پنهان مالی گفت که اقدام روز پنج‌شنبه توانایی ایران را برای ادامه جابجایی نفت و دریافت پول در ازای آن کاهش می‌دهد.

تحریم‌های روز پنج‌شنبه در مجموع یک فرد و ۴۵ شرکت را شامل می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن