ترافیک بندرهای اروپایی پس از بازگشایی کانال سوئز
به دنبال یک هفته قطع عبور کشتیها در کانال سوئز، اکنون بندرهای دیگر زیر فشار قرار گرفتهاند. باز شدن کانال سوئز باعث شده که کشتیها یکباره به سوی بندرهای اروپا روانه شوند. اینک هامبورگ و روتردام در انتظار ترافیک هستند.
به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، با باز شدن مسیر آبی کانال سوئز برای عبور کشتیها، اکنون کشتیهای باری زیادی یکباره به سوی بندرهای اروپایی روان شدهاند. مسئولان بندرها نگران ترافیک شدید هستند.
یک مقام مسئول در روتردام، بزرگترین بندر شمال اروپا، نسبت به امکانات ناکافی برای پذیرفتن کشتیهای بیشتر ابراز نگرانی کرده است. به گفته او حدود ۶۰ کشتی که در کانال سوئز متوقف بودند، اکنون به سوی روتردام در حرکت هستند.
یک سخنگوی مدیریت بندر هامبورگ نیز سهشنبه (۳۰ مارس) گفته است: «با باز شدن مسیر کانال سوئز با ورود یکباره کشتیهای کانتینری در زمانی کوتاه روبرو خواهیم شد».
به گفته او حجم فشار از امکانات و تجهیزات بندر بیشتر خواهد بود. احتمال دارد که برای بار زدن بارکشهای صادراتی، بندر به حدود ۱۰۰ هزار متر مربع فضای بیشتر نیازمند باشد.
احتمال میرود که مقامهای بندر هامبورگ برخی از کشتیها را به طرف بندرهای دیگر هدایت کنند؛ این امر اما به تصمیم سایر بندرها و همچنین مسئولان کشتیها وابسته است.
راهبندانی با پیامدهای سنگین
کشتی عظیم اورگیون که یک هفته مسیر آبی کانال سوئز را بند آورده بود، سرانجام ظهر دوشنبه (۲۹ مارس) به حرکت افتاد.
به گفته مقامهای مصری در دو سر کانال حدود ۳۷۰ کشتی برای عبور صف بسته بودند.
تا بامداد سهشنبه ۱۱۳ کشتی از کانال عبور کردند و قرار است تا شامگاه ۱۴۰ کشتی دیگر از کانال بگذرند.
بیمه لویدز برآورد کرده که مسدود شدن کانال سوئز معطل شدن روزانه ۹.۶ میلیارد دلار کالاهای در حال انتقال بین آسیا و اروپا را باعث شد.
در اثر انحراف مسیر کشتی اورگیون، کانال ۱۹۳ کیلومتری سوئز که کوتاهترین و در عین حال مهمترین مسیر بازرگانی دریایی بین آسیا و اروپاست، مسدود شد.
بخش اعظم نفت مورد نیاز اروپا نیز از طریق عبور نفتکشها از کانال سوئز تامین میشود. کشتی کانتینری اور گیون متعلق به ژاپن و به بزرگی ساختمان امپایر استیت نیویورک است.
علت انحراف مسیر این کشتی ۴۰۰ متری وزش تندباد اعلام شد، اما کارشناسان احتمال خطای انسانی را نیز منتفی نمیدانند.
درباره احتمال آلودگی آب کانال سوئز یا زیانهای وارده به محصولاتی که توسط این کشتی حمل میشدهاند، گزارشی منتشر نشده است.
۹۸ درصد کشتیهای کانتینری که بین آلمان و چین در تردد هستند، از کانال سوئز عبور میکنند. تنها در سال ۲۰۲۰ عوارض ناشی از عبور ۱۸ هزار و ۸۰۰ کشتی باری از کانال سوئز درآمدی بالغ بر پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای مصر به همراه داشته است.