توافق بغداد و کردستان بر سر صادرات نفت با خط لوله کرکوک – جیهان

دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق توافقنامه نهایی را برای ازسرگیری انتقال نفت با خط لوله صادراتی کرکوک – جیهان امضا کردند.

به گزارش رویترز، منابعی روز سه‌شنبه به رویترز گفتند: دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق توافقنامه نهایی را برای ازسرگیری انتقال نفت میدان‌های استان کرکوک در شمال عراق به پایانه جیهان ترکیه با خط لوله صادراتی کرکوک – جیهان امضا کردند.

مسرور بارزانی نخست‌وزیر دولت منطقه‌ای اقلیم کردستان عراق برای مذاکره با محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق به‌منظور حل‌وفصل اختلاف‌های نفت و گاز و نهایی کردن و امضای توافقنامه ازسرگیری صادرات نفت منطقه کردنشین در شمال عراق، به بغداد سفر کرد.

وزارت نفت عراق در بغداد روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه) اعلام کرده بود امیدوار است به‌زودی با دولت منطقه‌ای کردستان عراق بر سر ازسرگیری صادرات نفت شمال به توافق نهایی دست یابد.

لاوک غفوری، رئیس امور رسانه‌های خارجی اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه) در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته بود: دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق برای ازسرگیری صادرات نفت منطقه کردنشین در شمال این کشور در این هفته به توافق اولیه دست یافته‌اند و بغداد برای ازسرگیری ارسال نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک با خط لوله صادراتی کرکوک – جیهان به پایانه جیهان ترکیه به آنکارا نامه می‌نویسد.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک – جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

در رأی دادگاه آمده بود که آنکارا با اجازه دادن به دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای صادرات نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک به پایانه جیهان بدون رضایت بغداد، توافقی مشترک را نقض کرده است.

دولت مرکزی عراق روز پنجم فروردین‌ماه مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک – جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن