توافق 27 ساله قطر و چین برای خرید ال‌ان‌جی

شرکت قطر انرژی توافق ۲۷ ساله برای فروش و خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) با شرکت سینوپک چین منعقد کرد که طولانی‌ترین قرارداد در تاریخ قراردادهای ال‌ان‌جی است.

به گزارش رویترز، سعد الکعبی، مدیر شرکت قطر انرژی پیش از امضای این قرارداد در دوحه، به رویترز گفت: امروز نقطه عطف مهمی برای نخستین توافق فروش و خرید برای پروژه نورت فید ایست بوده و چهار میلیون تن برای مدت ۲۷ سال به سینوپک چین فروخته می‌شود. این قرارداد نشان می‌دهد قراردادهای بلندمدت وجود دارند که برای هر دوی فروشنده و خریدار مهم است.

نورت فیلد بخشی از بزرگترین میدان گازی جهان است که قطر با ایران شریک است و بخش ایرانی آن، پارس جنوبی نام دارد.

قطر انرژی اوایل امسال قراردادهایی برای نورت فیلد ایست امضا کرد که نخستین مرحله و فاز بزرگ برنامه توسعه دو مرحله‌ای نورت فیلد است که شامل شش واحد ال‌ان‌جی است که ظرفیت مایع سازی گاز سالانه قطر را از ۷۷ میلیون تن به ۱۲۶ میلیون تن افزایش می‌دهد. همچنین این شرکت قراردادهایی با شرکا برای مرحله دوم توسعه نورت فیلد ساوت امضا کرده است.

کعبی گفت:‌ ما از قرارداد با سینوپک بسیار خوشحالیم زیرا رابطه بلندمدتی در گذشته داشته‌ایم و این قرارداد، رابطه ما را به اوج جدیدی می‌رساند زیرا ما یک توافق فروش و خرید داریم که تا دهه ۲۰۵۰ ادامه دارد.

مدیر شرکت قطر انرژی گفت: مذاکرات با خریداران دیگر در چین و اروپا و در سطح جهانی که می‌خواهند امنیت تامین داشته باشند، ادامه دارد. تصور می‌کنم نوسان اخیر، باعث شده است خریداران به اهمیت داشتن قراردادهای تامین بلندمدت پی ببرند. کعبی افزود: مذاکرات برای داشتن سهم در پروژه توسعه میدان نورت فیلد، با طرفین متعدد ادامه دارد.

قطر انرژی در کل این پروژه توسعه، ۷۵ درصد سهم دارد و می‌تواند تا پنج درصد سهم به بعضی از خریداران عرضه کند. منابع آگاه در ژوئن اظهار کرده بودند غولهای نفتی دولتی چین در مرحله پیشرفته مذاکرات با قطر برای سرمایه گذاری در نورت فیلد ایست هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن